Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Piloti ČSA varují: Když někdo dostane výpověď, začneme protestovat

  • 63
Piloti ČSA budují bariéru, která je má uchránit před propouštěním. Spočívá v prohlášení, že když někdo z nich dostane výpověď, začnou ostatní protestovat. O postoji pilotů informoval šéf jejich sdružení CZALPA Filip Gaspar. Pilotům vadí, že se jich ČSA plánuje zbavit ve větším měřítku, než jak schválila vláda.

Piloti hodlají v okamžiku předání první výpovědi spustit takovou protestní akci, která bude mít za následek zpožďování letů. "Není to forma protestu proti cestujícím, rovněž nechceme poškozovat firmu," řekl Gaspar.

Podle něj ale management s piloty nekomunikuje, nedodržuje dohody ohledně snižování počtu zaměstnanců a společnost ČSA poškozuje.

Piloti varují, budeme důsledně plnit své povinnosti, ale nic víc

Protest proti vedení společnosti by nejprve měl být vedený formou striktního dodržování předpisů a zákoníku práce. Podle Gaspara dopravní piloti chodí do práce o desítky minut dříve, aby stihli všechny nezbytnosti na přípravu letu. Rovněž se obvykle během svých směn vzdávají přestávek na jídlo. S tím by měl být po vyhlášení protestu konec.

"Piloti by jen využili všech práv, která jim nabízí zákoník práce," dodal Gaspar. Podle něj by tato akce mohla způsobit zásadní zpoždění letů, některé, obzvláště večerní spoje by dokonce nemusely stihnout odlet vůbec.

Sdružení od minulého týdne posbíralo 250 podpisů mezi piloty a stevardy ČSA na podporu protestů. "Management řeší špatné výsledky na straně výnosů další unáhlenou redukcí společnosti. V krocích managementu je patrná absence jasného plánu," uvádí CZALPA.

Pilotům vadí zejména opouštění výnosných linek, jako například do Tel Avivu a Dubaje, a jejich přepouštění konkurenčním dopravcům. Snižování letecké kapacity podle sdružení navíc nekoresponduje se současnou situací na trhu letecké dopravy, kde v Evropě od ledna do května vzrostla poptávka o deset procent.

Nová vlna propouštění v ČSA by podle CZALPA měla přijít na přelomu července a srpna. Předcházející propouštění na začátku roku se týkalo 50 zaměstnanců ČSA a mělo být s ohledem na restrukturalizační plán poslední, uvedl Gaspar.

Přesný počet zaměstnanců, kterých se další redukce týká, odbory zatím neznají, další propouštění dosud nebylo detailně projednáno. Gaspar již dříve odhadl, že ČSA propustí 50 až 70 pilotů ze současných 350.

ČSA: redukce probíhá přesně podle plánu

České aerolinie argumenty odborářů odmítají. Podle nich jsou účelové, mají vyvolat konflikt a stojí za nimi jen osobní zájmy jednotlivců. Objektivní důvody k protestům podle společnosti neexistují. "Zadání restrukturalizačního plánu se nezměnilo, vše běží v intencích vládou schváleného plánu," říká mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Plán podle ní od počátku počítal s cílovým stavem zhruba tří stovek pilotů, kteří by měli vykrýt v letním letovém řádu 27 letadel při počtu 9,3 pilota na letadlo a v zimním letovém řádu 29 letounů s přibližně deseti piloty na letadlo.

Sdružení pilotů podle ní navíc samo označilo restrukturalizační plán za krok správným směrem. "Proto nás velice překvapuje, že odborová organizace v jedné třetině hry ustupuje od toho, co sama stvrdila a co potvrdil i její vlastní nezávislý audit," dodala Hejsková.

Aerolinky mají Kalouskovu podporu

Na stranu ČSA se přidal i ministr financí Miroslav Kalousek. "Management ČSA i Aeroholdingu postupuje přesně podle zadání akcionáře. Ten trvá na maximálním snížení nákladů, aby učinil ČSA co nejméně zranitelnou," řekl ministr.

Pokud budou odboráři blokovat schválený restrukturalizační plán, bude efektivnější dát firmu do konkurzního řízení než riskovat její kolaps. V každé společnosti rozhoduje její vlastník, nikoliv zaměstnanci, dodal Kalousek s tím, že doufá ve vítězství zdravého rozumu.

,