Piloti ČSA vyhlásili stávku

  • 229
Piloti Českých aerolinií sáhli při jednání o pracovní smlouvě po své nejsilnější zbrani. Od 17. června vyhlásili časově neomezenou stávku. Chtějí se tak domoci samostatné kolektivní smlouvy a vyšších mezd. Management aerolinií ale považuje jejich požadavky za neúnosné.

Mluvčí ČSA Daniel Plovajko nechtěl rozhodnutí odborů komentovat, dokud nebude vedení aerolinek o stávce informováno oficiální cestou.

Podle šéfa odborového sdružení pilotů CZALPA Radomila Kratochvíla chtěli piloti původně vyhlásit stávku už v pátek 13. června, kvůli referendu o vstupu do Evropské unie ji však o pár dní odsunuli.

Do stávky se podle Kratochvíla zapojí většina z 350 pilotů firmy. V pondělí se má také rozhodnout o tom, zda se k pilotům připojí i letečtí technici ČSA. Ti jsou rovněž ve stávkové pohotovosti.

Podle mluvčí České správy letišť Anny Kovaříkové budou cestujícím se zakoupenou letenkou zřejmě nabídnuty spoje jiných dopravců. "Přijímáme opatření, abychom se s touto mimořádnou situací vyrovnali," řekla ČTK Kovaříková.

ČSA také zřejmě využijí služeb charterových dopravců nebo pilotů, kteří se ke stávce nepřipojí.

Piloti už jednou stávkou hrozili
(v srpnu 2001)
Peníze vymohli, musí si je zasloužit
Plovajko: Piloti potrestáni nebudou
Prezident ČSA Miroslav Kůla nedávno v dopise všem zaměstnancům uvedl, že základním problémem kolektivního vyjednávání není počet smluv, ale mzdové požadavky.

Podle něj není možné žádat mzdové nárůsty v desítkách procent v době, kdy se v jiných českých podnicích mluví o jednotlivých procentech, navíc v době nejtěžší krize letecké dopravy, kdy ve světě řada leteckých společností zaniká a jiné propouštějí zaměstnance a omezují provoz.

Proč chtějí piloti vlastní smlouvu?
Samostatná smlouva, kterou piloti požadují, by jim zajistila větší sílu při vyjednávání o platech, podmínkách práce i jiných mimoplatových výhodách.

Při samostatné smlouvě by jim stačilo přesvědčit polovinu z 350 pilotů k podpoře požadavků. V opačném případě by museli přemluvit polovinu ze 4,5 tisíce zaměstnanců ČSA.

V Česku se odborářům letos podařilo vymoci roční nárůst platů v průměru o sedm až osm procent. ČSA navrhlo celé firmě procenta čtyři. Tolik, kolik jim akcionáři, tedy především stát, schválili v podnikatelském plánu.

Piloti při prvních jednáních předložili návrh růstu platů v období dvou let o více než sto procent. Argumentují tím, že by se časem chtěli dostat na sedmdesát procent platu pilotů Delty Air Lines, člena společné letecké aliance SkyTeam.

Roční průměrný příjem pilota v Deltě je přes 280 tisíc. Čeští piloti by se v průměru tedy chtěli vyšplhat na 200 tisíc korun ze současných 94,5 tisíce. Při posledním kolektivním vyjednávání v roce 2001 měli piloti Českých aerolinií průměrnou měsíční mzdu 61 tisíc korun.

Na požadovaný nárůst platů podle prezidenta ČSA Miroslava Kůly však nelze přistoupit. "Není pravda, že nejsme ochotni jednat o samostatných smlouvách, včetně té pro piloty," říká Kůla s tím, že to při posledním jednání odborářům nabídl.

Na oplátku ovšem ČSA požadují zakotvení některých bodů nutných pro začátek jednání. Mimo jiné se jedná o čtyřprocentní nárůst mezd pro letošní rok či tříletá doba platnosti kolektivní smlouvy. "O všem se dá samozřejmě dále jednat," říká Kůla.

Dodatečné mzdové náklady pilotů by firmě s třicítkou letadel přineslo zvýšení mzdových a dalších nákladů o půl druhé miliardy korun.

,