Lufthansa zrušila dnes celkem pět letů z Prahy do Německa. Jsou to především spoje do Frankfurtu nad Mohanem.
"Kolem jedenácté hodiny jsme požádali soud o to, aby stávku zakázal. Podle našeho přesvědčení je totiž naprosto nepřiměřená," řekl iDNES.cz Klaus Gorny odpovědný za komunikaci Lufthansy.
Letecká firma přichází každým dnem o zhruba 25 milionů eur (téměř 650 milionů korun). Pokud by tak piloti stávkovali až do čtvrteční půlnoci, jak oznámili, přišlo by to Lufthansu na 100 milionů eur.
"Tímto potvrzujeme, že o půlnoci začala stávka, kterou zahájila odborová organizace Vereinigung Cockpit," sdělil ráno stručně podnik. "Obvykle máme 1 800 letů denně. Na dnešek počítáme s tím, že uskutečníme asi tisíc letů, některé lety ale během dne možná ještě budou zrušeny," varoval dopravce.
Dálkových letů dnes Lufthansa nabídne jen asi 160. Ke stávce se připojili rovněž piloti nákladní společnosti Lufthansa Cargo a také piloti společnosti Germanwings, což je nízkonákladový přepravce ze skupiny Lufthansa, celkem více než čtyři tisíce lidí.
Ruzyňské letiště přijde kvůli čtyřdenní stávce německých pilotů o třicet spojů. "Lufthansa zrušila v souvislosti se stávkou celkem 28 letů mezi Prahou a Frankfurtem a 2 lety z a do Mnichova. Dnes bude zrušeno 11 letů, 6 letů zítra, 4 lety ve středu a 9 ve čtvrtek," uvedl Jan Lastovička ze společnosti Donath-Burson-Marsteller, která dopravce zastupuje v Česku.
Podle alternativního letového řádu, jehož aktualizaci Lufthansa na svém webu ráno zveřejnila, vyplynulo, že všechny lety se ale dnes neruší. V šest hodin odletělo letadlo z Prahy do Frankfurtu. V 7:25 i letadlo do Mnichova. Dopravce počítá také se spojem v 15:40 z Mnichova do Prahy. Letadlo má přiletět v 16:50 a hned v 17:20 se vrací zpět.
Kde se ptát na zrušené linkyLufthansa, která kvůli čtyřdenní stávce zruší po světě 70 procent letů, zřídila v Česku pro cestující informační linku na čísle 234 008 234. Pracovníci call centra od 8:00 do 17:30 lidem poradí, zda je jejich let zrušen. Zároveň jim poradí, co dělat dál. Společnost lidem nabízí přeložení letu zdarma na jiný den až do 31. května; převedení letu zdarma na jinou leteckou společnost či zrušení letu a vrácení peněz. Klienti mohou informace získat také na webu lufthansa.com, kde jsou zobrazeny všechny aktuálně zachované linky. Lufthansa má rovněž na pražském letišti svoji pobočku. I tam se pasažéři dozvědí potřebné informace. |
Kolika cestujícím nakonec stávka překazí jejich plány, nejde podle Laštovičky říci. Agentura AP ale odhaduje, že to může být až 10 tisíc lidí. Tyto odhady se ale mohou změnit. Záležet bude na tom, zda soud žádosti Lufthansy vyhoví, či zda se nakonec podaří přivést ke stolu obě znesvářené strany (piloty a vedení Lufthansy) a stávku předčasně ukončit.
Situace se tak stále vyvíjí a kdo si není jist, zda jeho let platí či ne, může si v Česku zavolat na infolinku, kde mu pracovníci sdělí aktuální stav. "Nejlepší je volat den před odletem a ohlásit rezervační kód či číslo letenky, popřípadě číslo letu, datum a příjmení klienta," doporučuje Jiří Dobšík z brněnského call centra.
Zatím si svůj let nechaly přeložit stovky cestujících z Čech a Slovenska. Vzhledem k tomu, že na pondělí jsou už téměř všechny zrušené lety přesměrovány na jiné aerolinky, budou se další volající muset spokojit s přeložením letu na jiný den či vrácením peněz.
Stávka je nejdelším protestem pilotů
Pokud budou piloti stávkovat podle původního plánu až do čtvrteční půlnoci, pak se jejich akce stane nejdelším protestem svého druhu v historii Lufthansy. Naposledy stávkovali piloti tři dny v roce 2001. Tehdy jejich akce stála firmu 75 milionů eur. Současný protest má vyjít na 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč).
Stávka přichází v době, kdy se letectví vzpamatovává ze svého zřejmě nejhoršího roku.
Dnes se navíc čeká výsledek hlasování odborů palubního personálu britského vlajkového přepravce British Airways o mnohadenní stávce, kterou jim britský soud o vánočních a novoročních svátcích zakázal. (viz dřívější článek)
Piloti chtějí vyšší platy a jistá místa
Odbory pilotů Lufthansy požadují zvýšení mezd na příští rok o 6,4 procenta a zachování všech současných pracovních míst. Piloti se obávají, že Lufthansa bude jejich pracovní místa přesouvat na nedávno koupené dceřiné firmy v zahraničí, kde by ovšem vydělávali výrazně méně.
Lufthansa loni převzala menší letecké společnosti Brussels Airlines, Austrian Airlines a BMI a rozjíždí vlastní italskou leteckou společnost Lufthansa Italia.
Odboráři nabídli o víkendu vedení podniku nová jednání, Lufthansa se k nim ale nechce vrátit dřív, dokud odbory neustoupí od požadavků, kde rozhodování patří podle Lufthansy do výlučné pravomoci managementu.
Člen představenstva Lufthansy Stefan Lauer nedělníku Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung řekl, že společnost je ochotna garantovat pilotům jejich dosavadní pracovní místa do roku 2012. Garanci je prý schopna i prodloužit do roku 2013 nebo 2014, ovšem jen pod podmínkou, že piloti budou ochotni alespoň rok zanechat požadavků na zvýšení platů.