Vyplývá to z průzkumu, který si nechalo vypracovat britské sdružení dopravních pilotů BALPA mezi 500 piloty. Sdružení tím chtělo upozornit na problém s čím dál větší únavou pilotů, která může výrazně ohrozit bezpečnost letů. Spánek v kokpitu potvrdil i britský úřad pro civilní letectví.
Evropské aerolinky přitom tlačí na další změnu norem, podle kterých by měli piloti v kokpitu trávit ještě více času. Návrh však zatím odmítl Evropský parlament.
Informace o podřimujících pilotech potvrzuje i nedávná vyšetřovací zpráva britského Úřadu pro civilní letectví (CAA). Ta uvádí příklad letu z 13. srpna letošního roku, kdy si na dvacet minut zdřímli oba najednou. Piloti nejmenovaných aerolinek při vyšetřování uvedli, že za 36 hodin spali v součtu jen pět hodin.
Podle průzkumu 56 procent pilotů přiznalo, že už někdy usnuli během letu, 29 procent navíc zjistilo po probuzení, že druhý pilot spí také.
Nejnáročnější jsou noční lety
Podobné zkušenosti mají i tuzemští piloti. O únavě mluví hlavně v souvislosti s nočními lety. "Letadlo letí na autopilota s nastavenou tratí většinu letu, velký provoz není. Když si takhle dáte čtyři noční za sebou, pak se není čemu divit. Kafe na to opravdu nepomáhá, často ani nevím, zda je den, či noc nebo jaký měsíc," říká jeden z tuzemských pilotů, který si přál zůstat v anonymitě. "Normy jsou dnes na hranici akceptovatelného," dodává další pilot.
Při běžném letu, kdy se neděje nic mimořádného, není spánek takový problém: letadlo řídí autopilot. Velký problém však může nastat v případě nečekaných situací.
Z únavy se stalo jedno z hlavních témat bezpečnosti v letectví. Byla jednou z příčin nehody v americkém Buffalu před čtyřmi lety, při které zemřelo padesát lidí (více najdete zde). Americké úřady v reakci na nehodu normy zpřísnily. Podle evropského neschváleného návrhu by bylo možné, aby piloti zůstali vzhůru 22 hodin v kuse. Dosud je maximální doba na létání kolem 13 hodin, normy se liší podle aerolinek. Ty však tlačí na její prodloužení, aby mohly létat levněji delší tratě. Dosud musí často nastoupit posílená posádka, kdy sice pilotují dva, ale na palubě je třetí, s nímž se střídají.
"Cestující chtějí ještě levnější letenky, ale nevědí, jakou cenu za to platí zaměstnanci na druhé straně," dodal jeden z pilotů.
Normy pro české piloty stanovuje evropské nařízení a ministerská vyhláška, každý provozovatel má navíc své normy v provozní příručce. "Ty mohou být stejné, jako je vyhláška, nebo naopak přísnější, tedy menší zatížení a delší odpočinek," řekl Petr Navrátil z Úřadu pro civilní letectví.