Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Piloti zpožďují letadla

  0:01aktualizováno  0:01
Piloti Českých aerolinií kvůli požadavku více než stoprocentního růstu platů dosud zpozdili polovinu letů průměrně o půl hodiny. Piloti požadují plat srovnatelný s platy kolegů v leteckých společnostech aliance SkyTeam. Podle odborářů by měli dostávat asi 70 procent mezd kolegů v Deltě Air Lines.

Tam je průměrný plat pilota okolo 10 tisíc dolarů. Podle tohoto jednoduchého vzorce chtějí čeští piloti měsíčně více než 200 tisíc korun - bez dalších plateb, které dostávají navíc.

Vedení ČSA vzhledem k probíhajícím jednáním nechce požadavky příliš komentovat. "Stále však platí náš argument, že plat nelze jen přepočítat kurzem, ale musí se vztáhnout k prostředí, ve kterém žijí, k jejich životním nákladům," tvrdí prezident ČSA Miroslav Kůla. "A v tom případě jsou na tom naši piloti stejně, nebo dokonce lépe než jejich kolegové ve SkyTeamu," dodává Kůla.

Podle něho by piloti měli mít vzhledem k náročnosti své profese i délce přípravy nadstandardní životní úroveň. Tu však už dnes podle Kůly ve srovnání s piloty ostatních aerolinek mají.

Plat pilota Air France je podle statistik osmi až desetinásobkem minimální mzdy v zemi, pilot Delty Air Lines si v průměru měsíčně vydělá zhruba 15 až 16krát víc, než činí minimální mzda. Tolik dnes dostává i český pilot. Bere totiž okolo 94 tisíc korun měsíčně. Při minulém kolektivním vyjednávání před třemi lety byl průměrný plat pilota zhruba 70 tisíc korun.

Piloti tak chtějí své výdělky vylepšit o více než sto procent. S takovým požadavkem jsou mezi ostatními profesemi výjimkou. Odboráři sice vždy chtěli více, než si představovalo vedení firmy, ale nakonec se na letošní rok ve většině českých podniků dohodl růst mezd mezi pěti až sedmi procenty. A to i u Českých drah, kde pracuje okolo 80 tisíc lidí.

Pilotů sice není ani 360, ale ČSA stojí ročně jen na platech bez dalších plateb 385 milionů korun. To je čtvrtina celkových mzdových nákladů na všechny zaměstnance. ČSA jich mají přes 4,5 tisíce.

Zatímco čeští piloti jednají o výrazném nárůstu svých platů, pět největších amerických aerolinek včetně Delty Air Lines snižuje počty zaměstnanců a často i platy. Podobná opatření chystají i evropské letecké firmy.

Jednání pilotů a vedení ČSA však není u konce. Piloti budou pokračovat v protestech. "Z jednání zástupců sedmi odborových organizací s managementem zatím pouze vzešel harmonogram dalších schůzek pro příštích 14 dnů," uvedl pro ČTK předseda odborového sdružení pilotů CZALPA Radomil Kratochvíl.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Majitel Profirentcars Lukáš Vinař.
Živí se pronájmem supersportů. Oproti konkurenci je všechny sám vlastní

Svezení se drahým supersportem nemusí zůstat jen v kategorii snů. Pražská půjčovna luxusních vozů se zaměřila na hodinový luxus pro chudé bohaté. Ve vozovém...  celý článek

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.