Pilulky na hubnutí jsou pastí na peníze

- Osm různých prostředků na hubnutí, osm různých inzerátů, jedno mají společné nabízejí hubnutí bez námahy: Jezte, co chcete a kolik chcete, necvičte, ráno a večer si vezměte dvě pilulky, zapijte je vodou a vaše kila se budou rozpouštět jako sníh na jarním slunci. Kdyby taková pilulka existovala, mohli by její vynálezci kandidovat na Nobelovu cenu a farmaceutické firmy počítat zisky stejně závratné, jaké přinesla viagra. Předtím by ale musel přestat platit fyzikální zákon zachování energie. Kdo jí, co hrdlo ráčí, a přitom se nehýbá, přijímá více energie, než jí vydává, a nemůže proto nikdy zhubnout.

Ačkoliv redakce MF DNES objednala osm prostředků s různými názvy (Metoda rychlého hubnutí, Ananas, Greenslim, Tropicslim, Zeštíhlovací kúra Garciline, Rapidslim, Očisťující částice Slimhit, Kúra na bázi ananasových tobolek), obsahy balíčků, které poslaly dvě zásilkové firmy (Euro Center Diffusion Ostrava a "Aestheline" Nature Cosmetics z Petřvaldu u Karviné), se téměř nelišily. Ve všech byly stejné kapsle s práškem ze zeleného čaje nebo ananasu či jiného ovoce. Odborníci na výživu a léčbu obezity, kteří posuzovali, nakolik jsou sliby obou zmíněných firem reálné, pak prokázali, že pilulky nemohou fungovat. I když se jejich názory na bromelin obsažený v ananasových pilulkách různí - od naprostého odmítání jakéhokoliv efektu po uznání mírného vlivu na urychlení metabolismu - , v žádném případě není možné zkonzumovat takové množství, které by se projevilo skutečným snížením nadváhy. Totéž se dá říci i o pilulkách na bázi zeleného čaje. Jeho účinky na snížení obezity nebyly prokázány, čaj může nanejvýš urychlit metabolismus. Některá tvrzení, jež provázejí prostředky, jsou sice pravdivá, s hubnutím však nemají nic společného. Jiná jsou naprosto scestná a odborníci je považují za nesmyslná. "Hledat v nich zrnko pravdy je stejné jako odkrývat pravdivou podstatu eposu o Gilgamešovi," reagoval Milan Kvapil z 1. interní kliniky Fakultní nemocnice v Motole na jeden z argumentů. Největším nesmyslem pak je slibovaný váhový úbytek pěti kilogramů za týden. "To je naprosté klamání veřejnosti," říká Vojtěch Hainer z Centra pro diagnostiku a léčbu obezity Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. "Kdyby někdo skutečně zhubl pět kilogramů za týden, byla by taková redukce provázena zásadním oslabením imunity a celkovým ohrožením zdravotního stavu," doplňuje Milan Kvapil. Proč jsou tedy nabídky na dietní tablety tak úspěšné, že si jejich distributoři mohou dovolit nákladné několikastránkové inzeráty v mnoha časopisech? "Lidé se těžko smiřují s faktem, že neexistuje žádná zázračná magická hůlka, jejímž mávnutím bychom bez práce zhubli," říká Iva Málková ze společnosti STOB (STop OBezitě). Ti, kteří se snaží snížit svoji váhu, se snadno nechají nalákat na rádoby odborné argumenty o účinnosti a ministerské razítko. Své sehraje i nabídka na vrácení peněz v případě nespokojenosti. Požehnání ministerstva zdravotnictví přitom neznamená, že prostředky jsou skutečně účinné. Ministerští úředníci svým souhlasem pouze potvrzují, že jsou neškodné. A slib vrácení peněz nespokojeným zákazníkům prodejci většinou neplní. Přesvědčila se o tom nejen redakce, ale i mnozí čtenáři. "Místo peněz jsem dostala nabídku na zakoupení dalšího 'účinného' preparátu," říká Romana Humplová z Ústí nad Labem. Touha lidí zbavit se bez většího úsilí nadváhy je všude na světě stejná. V mnoha zemích se proti různým zázračným dietám snaží aktivně vystupovat. Jsou totiž považovány za stejně nebezpečné jako drogy. "Proti propagaci takových diet by se mělo bojovat stejně jako proti propagaci cigaret," říká Hana Papežová, která se zabývá léčbou poruch příjmu potravy. Jediný způsob, jak toho zatím lze dosáhnout, je prokázat, že jde o klamavou reklamu. Podařilo se to například francouzskému ženskému spotřebitelskému sdružení UFCS, které se před třemi lety zasadilo o to, že rada pro reklamu vydala šestapadesát zákazů inzerce na diety.

Odborníci zpochybňují tvrzení výrobců

Názor odborníků

* Nesmysl, který popírá základy, na nichž je postavena moderní medicína i celá fyzika. Zákony zachování energie nelze obelstít, kdo jí bez omezení, nesníží energetický příjem, a nemůže tudíž hubnout.

* Normální reakcí na redukci příjmu energie je vždy útlum, při rychlém hubnutí, které slibuje prostředek, se energie nedostává.

* Nesmysl, tuky nejsou nikde uvězněny a odbourat je lze jen jejich spalováním.

* Není možné, aby nějaká podaná látka působila trvale.

* Při redukci nadváhy nepotřebujeme rozkládat bílkoviny. Proteolytické enzymy nemají nic společného s ukládáním tuků.

* Patrně proto, že jde o neúčinný lék.

Tvrzení

* Můžete jíst bez omezení, množství stravy není vůbec zodpovědné za vaše tloustnutí.

* Čím více zhubnete, tím více budete mít energie.

* Bromelin funguje jako magnet a přitahuje tuky, které jsou uvězněny, a přirozeně je odbourává.

* Ztracené kilogramy se nevrátí, protože aktivní látky působí trvale.

* Enzym bromelain a četné proteolytické enzymy urychlují rozklad bílkovin a zpomalují proces ukládání tuku.

* Veškeré testy dokazují, že užívání nemá žádné nežádoucí zdravotní účinky.

Pravdy a pověry kolem diet

Platí

Hubnout pomalu znamená hubnout jistěji

K rychlému poklesu váhy může dojít jen při velmi striktních dietách. Takovou dietu však není možné držet dlouhodobě. Když se s ní přestane, váha začne opět stoupat, vznikne známý jo-jo efekt. Optimální úbytek váhy je 1 až 2 kilogramy za měsíc.

Držet dietu představuje boj proti tukům

Tuky mají víc než dvojnásobnou kalorickou hodnotu oproti cukrům a bílkovinám. Tuky, které organismus nespotřebuje, jsou přímo odpovědné za zvýšení váhy.

Alkohol a džusy jdou na tloušťku

Sladké nápoje jsou hodně kalorické. Nadbytek kalorií přinesou i dvě tři piva denně i tvrdý alkohol. Při dietě je vhodné pít vodu, která nemá žádný energetický přínos.

Kila ubývají rychleji, když se k dietě přidá sport

Při vhodné fyzické aktivitě se spalují tuky. Pohybová aktivita proto musí být nedílnou součástí diety. Nejvhodnější je chůze, plavání, vhodné cvičení, jízda na kole. Ne však běh.

Neplatí

Existují potraviny s negativními kaloriemi

Jídlo, po kterém by se hublo, ještě nikdo neobjevil. Některé potraviny mají nižší energetický přínos než ostatní, ale žádné nemají schopnost "požírat" tuk.

Jo-jo efekt je nevyhnutelný

Kdo si vybere dietu hodně odlišnou od svých dosavadních stravovacích zvyklostí, má velkou naději, že kila znovu nabere. Kdo zvolí místo krátkodobé tvrdé diety spíše dlouhodobou zásadní změnu stravovacích návyků a životního stylu, jo-jo efekt se mu vyhne.

Je nutné vyhnout se moučným jídlům a luštěninám, protože se po nich tloustne

Hlavní příčinou nabírání kil je příliš vysoký příjem tuků, a ne sacharidů, které jsou v chlebu, rýži, bramborách, těstovinách a luštěninách. Ty naopak přinášejí organismu energii, jsou naší pohonnou látkou. Při redukci váhy je tedy důležité dostávat je v dostatečném množství, jen tak se lze vyhnout ztrátě elánu nebo naopak náhlým návalům hladu.

Když držím dietu, nesmím jít do restaurace

Jen je třeba pečlivě vybírat jídlo. Vyhnout se tučným a dát přednost grilovaným nebo vařeným pokrmům, omezit zapékaná či smažená jídla, pokrmy připravované na másle nebo na smetaně.
(hve)

Podrobné komentáře odborníků a odkazy na internetové stránky o hubnutí najdete v internetovém magazinu iDNES na adrese: www.idnes.cz/test.

Na testu se podíleli:
Vojtěch Hainer, Centrum pro diagnostiku a léčbu obezity Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
Marie Kunešová, Centrum pro diagnostiku a léčbu obezity Všeobecné fakultní nemocnice v Praze
Milan Kvapil, přednosta Interní kliniky Fakultní nemocnice v Motole v Praze
Eva Málková, Společnost STOB (STop OBezitě)
Dagmar Matějková, Centrum pro léčbu obezity, 1. interní klinika Fakultní nemocnice v Plzni
Hana Papežová, Psychiatrická klinika 1. LF UK v Praze, Jednotka specializované péče pro poruchy příjmu potravy
Rudolf Poledne, předseda Fóra zdravé výživy Petr Sucharda, obezitolog, Všeobecná fakultní nemocnice v Praze
Tamara Starnovská, dietní sestra, Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v Praze

Testované přípravky

* ananasovým práškem:

název: ANANAS
cena: 990
prodejce: Euro Center Diffusion

název: Kúra na bázi ananasových tobolek
cena: 990
prodejce: Euro Center Diffusion

název: Metoda RYCHLÉHO HUBNUTĺ
cena 1): 890
prodejce: Euro Center Diffusion

název: TROPICSLIM
cena: 750
prodejce: "Aestheline"
Nature Cosmetics

* práškem z listů zeleného čaje

název: GREENSLIM
cena: 750
prodejce: "Aestheline" Nature Cosmetics

název: RAPIDSLIM
cena: 890
prodejce: Euro Center Diffusion

* práškem z červených hroznů

název: Očisťující částice SLIMHIT
cena: 790
prodejce: "Aestheline" Nature Cosmetics

* práškem z Garcinia Cambogia (asijské ovoce)

název: Zeštíhlovací
kúra GARCILINE
cena: 990
prodejce: Euro Center Diffusion

Poznámka: 1) uvedené ceny jsou za balení 50 tobolek

TEST DNES je nezávislá příloha pro spotřebitele, financovaná z rozpočtu redakce MF DNES * Redakčně testované zboží nakupuje v běžné obchodní síti * K testování nepřijímá vzorky od výrobců nebo dovozců * Testy výrobků jsou zpracovávány v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách * Testované zboží navíc posuzuje tým nezávislých odborníků * Odborníci pověření vedením testu v laboratořích nejsou závislí na výrobcích ani prodejcích * Testy ze zahraničních spotřebitelských časopisů TEST DNES publikuje pouze s výslovným souhlasem jednotlivých vydavatelů a pouze v případech, kdy více než polovina testovaných vzorků je zastoupena i na českém trhu * Příloha rovněž zveřejňuje výsledky šetření státních orgánů *Články v příloze neobsahují placenou inzerci, nejsou ovlivněny výrobci ani žádnými finančními zájmy * Uveřejněné materiály nesmějí být reprodukovány bez souhlasu redakce * Výsledky testů nesmějí být použity bez souhlasu redakce ke komerčním účelům * Starší i nové testy z této přílohy lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese http://www.idnes.cz/test. Své připomínky a vzkazy k příloze TEST DNES můžete zaslat elektronickou poštou na adresu testdnes@mafra.cz. Připomínky k testům hospod pak na adresu hospody@mafra.cz.

cena: 790 prodejce: "Aestheline" Nature Cosmetics

cena: 750 prodejce: "Aestheline" Nature Cosmetic

cena: 990 prodejce: Euro Center Diffusion

cena: 890 prodejce: Euro Center Diffusion