Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pivaři přestávají chodit do hospody, raději si koupí „lahváče“

  1:12
Český pivař letos omezil chození do hospody a místo lahvové "desítky" si domů nosí "jedenáctku". Vyplývá to z podrobných čísel o výrobě piva za první pololetí. Většina tuzemských výrobců však především hlásí za první polovinu letošního roku slabší odbyt než v minulých letech.
Klasické chození na pivo už není takový fenomén jako dříve.

Klasické chození na pivo už není takový fenomén jako dříve. | foto: Profimedia.cz

Dohromady pivovary uvařily o 670 tisíc hektolitrů piva méně než loni, což znamená sedmiprocentní propad. Za horší výsledky může podle pivovarníků špatné počasí, ekonomická krize a také úbytek zahraničních turistů. V prvním pololetí jich do Česka přijelo o 13 procent méně. Tento úbytek se pak projevil zejména na nižší výrobě sudového piva.

"Zahraniční návštěvníci se na spotřebě v Česku podílejí zhruba pětinou. U konzumace v restauracích je však tento podíl vyšší," vysvětluje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Pivo stáčené do sudů přitom pivovarům přináší vyšší zisky než lahve. Na ceny "lahváčů" totiž výrazně tlačí obchodní řetězce, zatímco restaurace pivovary tolik ovlivňovat nemohou.

Podle údajů Českého statistického úřadu se průměrná cena výčepního piva (běžně označovaného jako desítka) v obchodě pohybuje lehce přes devět korun, zatímco točené stojí téměř 21.

Pivaři si tak raději nakoupí zásoby domů, než aby vyrazili do své oblíbené hospody; i to se za prvních šest měsíců podepsalo na tržbách restaurací – klesly o desetinu.

"Původně souvisel přesun Čechů k lahvovému pivu se změnou životního stylu – více grilovali či trávili víkendy na chatách. Krize tento trend domácí spotřeby posílila," popisuje mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík.

Pivaři opovrhli desítkou, přešli na jedenáctku

"Klasické chození na pivo už není takový fenomén jako dříve," dodává Stanislav Bernard, šéf Rodinného pivovaru Bernard. Ten jako jeden z mála zaznamenal za první letošní půlrok zvýšení produkce.

Statistiky však nabízejí v době krize i jedno na první pohled překvapivé zjištění. V Česku se výrazně propadla spotřeba levnějších výčepních piv, zatímco dražší ležáky zaznamenaly nárůst.

Z ekonomického hlediska nelogické chování má však jednoduché vysvětlení – velké pivovary začaly na trh masivně tlačit jedenáctistupňová piva, která už statistiky řadí mezi ležáky. Část konzumentů je začala preferovat místo levnějších, avšak chuťově často uniformních desítek, část šetří a začala je pít místo dvanáctky.

Tento druhý přesun však statistici nedokážou zaznamenat. "Jedenáctku začaly vařit i pivovary, které ji nikdy dříve nevyráběly. Je to jakýsi kompromis – chuťově se často blíží dvanáctce, cenově se však příliš neliší od výčepního piva," říká Veselý.

Jedenáctistupňové pivo začal vařit Budějovický Budvar i Plzeňský Prazdroj. "Jeho prodeje rostou, daří se jak Gambrinusu Excelent, tak jedenáctce Kozel Medium," říká mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.

Právě výroba jedenáctistupňových piv je jedním ze způsobů, jak si mohou české pivovary vylepšit svoje výsledky. Na rozdíl od předchozích let se už nemohou spoléhat na boom ve spotřebě nealkoholického piva. To zaznamenalo výrazný skok po zavedení nového silničního zákona před třemi lety, od té doby jeho výroba roste jen velmi pozvolna.

Češi jsou v pití piva konzervativní

"O Češích je navíc známo, že jsou vůči pivu velmi konzervativní," upozorňuje Stanislav Bernard.

To ukazují i čísla o výrobě speciálních piv – v prvním pololetí se jich pro tuzemský trh uvařilo 40 tisíc hektolitrů, což je přibližně půl procenta z celkové produkce. O postoji ke specialitám svědčí i krok Pivovarů Staropramen, které na jaře ukončily výrobu piva Kelt. Firma totiž neviděla další prostor ke zvyšování jeho výroby.

Nadějí pro české pivovary může být vývoz, ale ani tomu se letos nedaří jako v předchozích letech. "Krize způsobila pokles poptávky v Rusku, Pobaltí a na Ukrajině," říká mluvčí tuzemského zastoupení Heinekenu Kateřina Eliášová.

Podniku se naopak zvýšil vývoz Starobrna do Švédska. Starobrno je společně se Zlatopramenem také dvojicí značek Heinekenu, které firma začala stáčet do 1,5litrové PET lahve a jejich prodeje podpořila mohutnou reklamní kampaní.

Za čtyři měsíce se jich v Česku prodalo přes šest milionů lahví. Toto pivo se však nestáčí v Česku, ale v pivovaru skupiny Heineken v Hurbanově na Slovensku. Pivo v plastu vozí ze zahraničí i Plzeňský Prazdroj. Svoji nedávnou novinku – levné značky Primus a Klasik – plní do PET lahví v Maďarsku, kde je i vaří.

Omezili jste chození na čepované pivo?

celkem hlasů: 6183

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 21. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ne, chodím stejně často
Ne, chodím stejně často 3235
Pivo vůbec nepiju
Pivo vůbec nepiju 1619
Ano, koupím si domů raději lahvové
Ano, koupím si domů raději lahvové 1329

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...