Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pivnímu trhu se nevyhnula recese, zisk Prazdroje loni stagnoval

  • 48
Hospodářská recese se zakousla i do pivního trhu. Největší český pivovar, Plzeňský Prazdroj, zaznamenal v druhé polovině uplynulého finančního roku, který končí v březnu, pokles poptávky ve všech segmentech. Přesto meziročně zvýšil mírně tržby o jedno procento na 15,8 miliardy korun.

Zisk před zdaněním je srovnatelný s předešlým finančním rokem 2007 - vzrostl jen nepatrně o 0,3 procenta na 4,6 miliardy korun. Mírně nižší je v meziročním srovnání zisk po zdanění, podle firmy kvůli daňovým úpravám z předcházejícího roku. Jeho výši však firma neuvedla, za předchozí rok 2007/2008 činil 3,88 miliardy Kč.

Šéf pivovaru, Angličan Mike Short, si výsledky přesto pochvaluje. "Objemy prodané na českém pivním trhu v uplynulém roce mírně poklesly, a prodeje Prazdroje nebyly výjimkou. I v této nestabilní době krize jsme si počínali dobře a zachovali zaměření na prémiové a dražší značky," uvedl Short.

Jak si vedl Prazdroj

Výsledky za finanční rok trvající do března

2009

Tržby - 15,84 miliardy

Zisk před zdaněním - 4,61 miliardy

2008

Tržby - 15,68 miliardy

Zisk před zdaněním - 4,59 miliardy

Zdroj: Prazdroj

Podle mluvčího pivovaru Jiřího Marečka Prazdroj zaznamenal propad poptávky v polovině finančního roku, tedy loni v září. Pokles se dále zvýšil nižšími prodeji v prvních třech měsících letošního roku. "Ke konci finančního roku se prodeje začaly zvyšovat zejména díky dobrému počasí," uvedl.

Domácí odbyt Prazdroje se meziročně snížil o tři procenta na 7,9 milionu hl piva. Příčinou jsou zejména nižší prodeje levných značek a některých výčepních piv.

"Celý český pivní trh zaznamenal v porovnání s rekordním rokem 2007 mírný pokles. Předloni se na spotřebě velmi příznivě projevilo teplé počasí na jaře. Loni byl prodejně vynikající naopak konec roku," řekl ČTK obchodní ředitel Jaromír Žáček. Podnik zdražil pivo loni v listopadu v průměru o čtyři procenta.

Zahraniční prodeje vzrostly v porovnání s rokem 2007 o jedno procento na 2,79 milionu hektolitrů. Licenční výroba na Slovensku, v Rusku, Polsku a Maďarsku zůstala na předloňských 1,91 milionu hl, přímý vývoz činil 881 tisíc hl.

Meziročně je to nárůst o více než čtyři procenta a pivovar tak opět posílil pozici exportního lídra.

Jde o nejvyšší export za 166 let existence. Stěžejními trhy zůstaly Německo, USA, Slovensko, Skandinávie, ale také Maďarsko, Itálie a Španělsko. Rozhodující podíl na vývozu měl prémiový ležák Pilsner Urquell, kterého firma vyvezla přes 680 tisíc hektolitrů, předloni 675 tisíc hektolitrů.

Skupina Plzeňského Prazdroje patří světové pivovarnické dvojce SABMiller. Zahrnuje trojici pivovarů v Plzni, Nošovicích a Velkých Popovicích.