Pivo o prázdninách zdraží

Prvním dnem prázdnin se pivo zdražuje o deset haléřů až korunu. Více se bude pivovarům platit hlavně za dvanáctku, menší nárůst cen se čeká u desetistupňového piva. "Museli jsme to udělat - rostou nám náklady. Dražší jsou nejen pohonné hmoty, ale například i chmel a energie," vysvětluje zdražení svého piva přibližně o šedesát haléřů za půllitr šéf největšího tuzemského exportéra Budějovického Budvaru Jiří Boček.

Z velkých domácích pivovarů 1. července zvednou ceny svých piv i Staropramen a Krušovice, ostatní pivovary je budou následovat během prázdnin. "Půllitr točeného piva u našich značek vzroste v průměru o pětadvacet haléřů," říká mluvčí Pražských pivovarů Diana Dobálová.
Jediný, kdo zatím zdražení piva přímo neohlásil, je Plzeňský Prazdroj, který dokončil spojení s dvěma dalšími domácími pivovary, nošovickým Radegastem a Velkopopovickým Kozlem. Ty včerejším dnem definitivně zmizely z pivní mapy světa. Jejich značky ovšem zůstávají jako součást Plzeňského Prazdroje, který ovládají Jihoafrické pivovary.
Přesto i Prazdroj nejspíš brzy zvedne ceny. "Realita je taková, že cena piva v budoucnu rozhodně nebude klesat, zatím však o případné úpravě cen rozhodnuto není," sdělil mluvčí Prazdroje Jaroslav Pomp.
"Na postup Plzně se čeká obecně. Záleží jen, o kolik a jak rychle to udělá," tvrdí jeden za zástupců Svazu malých pivovarů a spolumajitel pivovaru v Humpolci Stanislav Bernard.
Malé a střední pivovary jsou nicméně ve zdražování opatrnější.
"Razantnější zdražení si dovolit nemůžeme, lidé na ně zatím stále reagují velmi citlivě," vysvětluje šéf Novopackého pivovaru Daniel Váša. Přesto i on počítá s tím, že během prázdnin ceny svého piva zvedne. "Přestože dál než do konce roku se růst cen předvídat nedá, zdražení ještě o korunu na půllitru by pivovarům jen prospělo," říká Bernard s tím, že dlouhodobě jsou ceny piva na velmi nízké úrovni. Například sousední Němci za točenou dvanáctku platí v průměru asi pět marek, tedy necelých sto korun, což je pětkrát více než v tuzemsku.

Plzeň spolkla Kozla a Radegast
Dva z největších pivovarů v zemi, Velkopopovický Kozel a nošovický Radegast, včerejším dnem nadobro zmizely z pivní mapy. Plzeňský Prazdroj s novým vlastníkem Jihoafrickými pivovary totiž dokončil několik let trvající proces spojení těchto pivovarů a vytvořil tuzemský pivní gigant, který ročně vyrobí necelých osm milionů hektolitrů piva, a patří mu tedy téměř 48 procent domácího trhu.
Přestože pivovary ve Velkých Popovicích i v severomoravských Nošovicích ovládne plzeňská ochranná známka, jejich tradiční značky piva zůstanou. "Český piják piva je konzervativní a rád zůstává u své značky - modelovým příkladem je Gambrinus na trhu v západních Čechách a Radegast na severní Moravě," řekl mluvčí Plzeňského Prazdroje Jaroslav Pomp.
I když je tedy Plzeňský Prazdroj dnes schopen nabízet hostinským širokou paletu značek, zástupci firmy ani sami hostinští nepředpokládají, že by začali této možnosti ve větší míře využívat.
"Podle mých zkušeností by se ani jiná značka než Prazdroj či Gambrinus na západě Čech trvale a výrazně neuchytila, Plzeňák si cestu třeba k Radegastu či Kozlu najde jen těžko. Široká paleta piv spíše bude zajímavá pro hostinské v těch místech republiky, kde nemá nějaká značka tradiční pozici," míní majitelka plzeňské restaurace U Edy Jana Mrázková.
Ta se spíše obává velkého vlivu, který budou na českém trhu spojené pivovary pod hlavičkou Plzeňského Prazdroje mít.
"Doufám, že ceny příliš nevylétnou nahoru, už teď je pro řadu lidí pivo drahé," říká podnikatelka.
Velký počet značek, ale i tradičně nejoblíbenější Gambrinus pomáhá nyní obchodníkům Prazdroje při přebírání restaurací konkurenci. "Už jsme samozřejmě tlak pocítili. Teď nedávno se to stalo asi ve třech našich restauracích," říká například šéf Novopackého pivovaru Daniel Váša. "Vždy se najde hostinský, který neodolá zdánlivě lákavé nabídce, ale týká se to především velkých restaurací. O ty mají velké pivovary zájem," dodává hlava pivovaru v Poličce Karel Witz. Antimonopolní úřad, který loni fúzi Prazdroje, Radegastu a Velkopopovického Kozla schválil, se k tomu, zda prověřuje chování obchodníků při uzavírání smluv, nevyjádřil.
Přestože Plzeňský Prazdroj zachová výrobu ve všech třech závodech, čeká je výrazné zeštíhlení. "Propouštění zasáhne během následujících osmi měsíců všechny obory ve všech třech společnostech," říká Pomp.
Konsolidace pivovarů si podle něho vynutí zrušení 320 pracovních míst, což znamená výpověď zhruba pro deset procent z celkového počtu zaměstnanců v pivovarech. "Propouštění však bude v Plzni zřejmě mírnější než v ostatních dvou pivovarech," řekl šéf odborů Bohumil Matas. "Propuštění zaměstnanci dostanou odstupné ve výši pětiměsíčního průměrného platu, a navíc obdrží částku odpovídající týdennímu platu za každý odpracovaný rok nad pět let práce u firmy," konstatoval mluvčí plzeňského pivovaru Jaroslav Pomp.