Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pasterizace jako zakázané slovo. Výrobci přecházejí na živější piva

  17:37aktualizováno  17:37
Prodávat lidem pivo, které neprošlo pasterizací, se vyplácí, zjišťují velké pivovary. Gambrinus proto nově od srpna rozšiřuje svůj sortiment nepasterovaných piv i o dvanáctku. Svoji sudovou desítku přestal tepelně upravovat loni.

Pivo, ilustrace | foto: shutterstockMF DNES

Podle obchodního ředitele Tomáše Mráze chce firma nepasterovanou dvanáctkou snížit i podíl desetistupňových piv, která se na trhu prodávají. Dvanáctka Gambrinusu tvoří zhruba deset procent celkových prodejů Gambrinusu. 

Podle nové receptury bude mít i vyšší objem alkoholu než dosud: 5,2 namísto pěti procent. Z piva bude odvádět i vyšší spotřební daň. Dosud byl totiž stupňovitost piva 11,9, nově je 12,25. Spotřební daň se u nás vypočítává právě podle stupňovitosti, nikoliv objemu alkoholu. Trvanlivost bude stejná, jako u pasterovaných piv.

„Věříme, že to je i cesta, jak restauracím a hospodám ulehčit připravované restrikce ze strany vlády,“ dodal Mráz. Hospody totiž už brzy čeká zákaz kouření, registrační pokladny a regulace hazardu.

Lahvová a plechovková dvanáctka bude dál pasterovaná, firma tím chce zvětšit rozdíly mezi baleným a točeným pivem.

Česko je malé, na trvanlivost stačí filtry

Úpravu vysokou teplotou bude pivovar používat jen pro lahvová piva, do sudu půjde hlavně pivo, které projde takzvanou mikrofiltrací. „Opuštění pasterizace je celkem logickým krokem. Přece jen u nás pivo putuje na poměrně krátké vzdálenosti a dnes jsou tak kvalitní filtry, že mikrofiltrace dokáže z hlediska požadavku na trvanlivost prakticky nahradit pasterizaci,“ prohlašuje Tomáš Maier z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze.

Gambrinus přestal pasterovat svoji desítku loni a výsledek si pochvaluje. „To, že je to správná strategie, dokazují pozitivní ohlasy pivařů i hospodských, a hlavně celkově zvýšený zájem o naše pivo,“ říká Pavel Zítek, sládek Gambrinusu. Devadesát procent sudové desítky, která je nejprodávanějším pivem v Česku, je už nepasterizovaných. 

Pivovar chce tímto způsobem podpořit odbyt sudového piva v restauracích a hospodách. Má tam totiž na každém prodaném půllitru větší marži než na lahvovém pivu, které do nízkých cen tvrdě tlačí obchodní řetězce.

„Potřebná trvanlivost sudového piva je zajištěna procesem mikrofiltrace, pivo tedy neprochází tepelným šokem a uchovává si plnou živou intenzivní chuť,“ dodává Zítek. Mikrofiltrace je pro pivovary mírně dražší než pasterizace, v přepočtu na půllitr jde nicméně o haléřové položky.

Velké pivovary jsou v defenzivě, rostou jen díky exportům

Přesná čísla, kolik procent piv je u nás už nepasterizovaných, podle šéfa Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimíra Balacha neexistují. „Pivovary ale logicky reagují na rostoucí poptávku po takových pivech,“ vysvětluje Balach, proč se i větší pivovary soustřeďují na živější piva.

Nepasterizovaná piva byla dosud doménou hlavně menších pivovarů, které postupně získávají čím dál větší podíl na trhu. Zákazníci si je oblíbili pro jejich odlišnou, svěží chuť. Velké pivovary se kvůli tomu následně musely pustit do boje s hanlivým označením europivo. Gambrinus dokonce založil svou reklamu na tom, že se tváří, že nic jako europivo neexistuje.

„Velké pivovarnické společnosti dělají všechno možné, aby se aspoň přiblížily číslům z úspěšného roku 2008,“ vysvětluje přechod k nepasterizovaným pivům Tomáš Maier. Podle něj totiž čísla ukazují, že největší hráči na českém trhu podíl ztrácejí, posilují pouze díky exportu.

Aby pivovary udržely prodeje i v tuzemsku, musí hbitě reagovat na změny chutí zákazníků. Po velkém rozmachu a následném pádu radlerů jsou letos největším skokanem v růstu poptávky cidery.

Autor:


Témata: Pivo, pivovar




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.