Výhodou bezkontaktní platby je rychlost, protože nevyžaduje zadání PIN nebo podpis na účtence. Předmět s čipem stačí přiložit ke čtečce a je zaplaceno.
V Česku ale firmy zatím marně hledají partnera, který by se s nimi do technologie pustil. Vyžaduje totiž velké investice a návratnost je zatím nejistá. Záleží na tom, kolik lidí by takovou službu používalo a které obchodníky se podaří přesvědčit, aby si k pokladně dali elektronickou čtečku čipů.
"My jsme připraveni. Technologie funguje a banky mají nabídku na stole. Teď záleží na nich," říká šéf Visa Europe pro Česko a Slovensko Miloslav Kozler.
Banky jsou zatím opatrné. "Děláme analýzy a teprve se rozhodneme, kdy bude bezkontaktní čip zaveden a které typy karet jím budou vybaveny," říká mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová.
Podobně odpovídají všechny velké banky. Komerční banka zatím vyčkává na to, jak dopadne pilotní provoz bezkontaktních plateb ve Francii, kde ho spustila její mateřská Société Générale.
Systém je rozšířený také v Londýně, kde na něm spolupracuje banka EGG, která náleží do skupiny Citi. Do ní patří také tuzemská Citibank, jež zájem o novinku avizuje nejjasněji. "Vidíme v tom náš potenciál," říká mluvčí Kristýna Zbrojková. Že by mohla být služba zavedena do konce tohoto roku, však pochybuje.
Na Slovensku dříve než u nás
MasterCard se proto kromě bank snaží vyjednávat i na jiných frontách. "Ve dvou projektech jednáme s municipalitami, třetí nejvýznamnější jednání probíhá se společností poskytující různé druhy služeb studentům a mladým lidem," říká šéf firmy pro Česko, Slovensko a Ukrajinu Ján Čarný.
Podle něj bude bezkontaktní placení zavedeno pravděpodobně dříve na Slovensku než u nás. "Jednáme tam s konkrétní bankou a počítáme, že by v létě na slovenském trhu mohly proběhnout první platby," říká Čarný. Tamní banky jsou k novinkám prý vstřícnější.
V souvislosti s bezkontaktním placením se hovoří také o možnosti jeho použití v pražském metru. Takový systém má šanci hlavně v případě, že budou v metru opětovně zavedeny vstupní turnikety, o čemž Dopravní podnik uvažuje. Pro systém by to byla obrovská reklama.