Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po biopotravinách je tu biodoprava. Plachetnice vozí víno či kávu bez emisí

  10:53aktualizováno  10:53
Francouzský podnik založený v roce 2011 si pravidelně pronajímá osm plachetnic. Snaží se být alternativou pro milovníky organických potravin, kterým není lhostejná ekologická stopa, kterou způsobují. Biovíno jim tak dopraví biodopravou, přičemž nespotřebují ani kapku ropy. Sní o tom, že jednou bude konkurovat tradičním dopravcům.

Jedna z plachetnic flotily firmy TransOceanic Wind Transport - norský člun Lun II. a dodávka portugalského bio-vína. | foto: Profimedia.cz

Pět mužů na nábřeží přístavu Douarnenez na západě Francie vykládá ze staré plachetnice z roku 1914 deset tun biovína pocházejícího z Portugalska, které nese označení „Přepraveno plachetnicí“.

Toto označení je jediným dopravním certifikátem na světě, ujišťuje Guillaume Le Grand, zakladatel společnosti TransOceanic Wind Transport (TOWT). Podnik se sídlem v malém bretaňském přístavu pronajímá starou plachetnici Lun II a nabízí tuto značku, která poskytuje spotřebiteli údaje o tom, kde se produkt plavil.

„Neexistuje jiná značka dopravy zboží plachetnicí,“ ujišťuje čtyřiatřicetiletý podnikatel, který vykládá víno dovezené z Porta a určené pro distributora Biocoop, první síť bioobchodů ve Francii. Víno pochází z údolí řeky Douro a do Douarnenezu se plavilo tři a půl dne.

„Taková doprava skutečně dává smysl,“ tvrdí kapitán Ulysse Buquen, jehož norská galéra o délce 25 metrů již letos v létě dopravila biokávu a rum z Antil pro TOWT.

Ekonomicky to funguje, tvrdí firma

Podnik založený v roce 2011 si pravidelně pronajímá osm plachetnic. „Dáváme starým plachetnicím zase práci,“ říká Guillaume Le Grand, bývalý analytik v londýnské City. „Umožňují nám přepravu několika set tun zboží a zaměstnávat šest osob. Jde o skutečný ekonomický model,“ dodává.

Fotogalerie

Guillaume Le Grand není žádný bláhový snílek ani netrpí nostalgií po starých plachetnicích. Je přesvědčen, že jednoho dne nebude už žádná ropa, a pevně věří v budoucnost této ekologické dopravy. V zimě chce postavit první nákladní plachetnici 60 metrů dlouhou a schopnou přepravit téměř 1000 tun nákladu.

Když je cena ropy nízká, dopravní náklady na balíček kávy o 250 gramech z Kolumbie do Francie jsou jen jeden eurocent (0,27 Kč). Jestliže však cena ropy vzroste a zdvojnásobí se či ztrojnásobí, může být doprava plachetnicí konkurenceschopná, zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Připomíná, že 90 procent zboží je přepravováno po moři.

Víno z Porta se bude prodávat za 10,60 až 10,80 eura (286 až 292 Kč) za lahev, zatímco v případě přepravy kamionem by to bylo asi deset eur (270 Kč).

„Dnes nás doprava stojí dvojnásobek oproti dopravě kamionem, ale znečišťování oxidem uhličitým se snižuje o 75 až 85 procent,“ zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Odhaduje, že se tak uspoří 15 až 20 tun oxidu uhličitého.

„Uvědomujeme si, že jde zatím o okrajový jev, ale přinášíme tak skutečně životaschopnou alternativu klasické námořní dopravy,“ ujišťuje.

Ve Francii i jinde se rodí další projekty, jejichž cílem je využívat k přepravě nákladu sílu větru, na moderních plachetnicích, ale také na nákladních lodích vybavených sklopnými pevnými křídly nebo na kontejnerových lodích tažených drakem.

Autoři: ,


Témata: Euro, Ropa




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.