Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Plakáty nadnárodních společností „provokovaly“ nacistickým heslem

  17:54aktualizováno  17:54
Síť čerpacích stanic Esso a producent kávy Tchibo si do reklamní kampaně půjčili heslo, které bylo napsáno nad vstupní branou koncentračního tábora Buchenwald. Po protestech Židů firmy plakáty s nacistickým heslem stáhly. Nebylo to poprvé, kdy byl v Německu slogan Každému, co jeho jest použit v reklamě.

Brána bývalého koncentračního tábora Buchenwald | foto: Reuters

Němečtí Židé na slogan, který se mezitím objevil v celém Německu na 700 čerpacích stanicích Esso, reagovali s pobouřením.

Viceprezident Ústřední rady Židů v Německu Salomon Korn deníku Frankfurter Rundschau řekl, že plakát je buď "nepřekonatelná nechutnost", nebo příklad "totální neznalosti dějin". Oba koncerny si podle deníku prý "nebyly vědomy historické zátěže, která na sloganu leží".

Mluvčí společnosti Tchibo Angelika Scholzová řekla, že firma "nikdy neměla v úmyslu zraňovat city", a připustila, že slogan byl vybrán nešťastně. Mluvčí firmy Esso Olaf Martin uvedl, že odpovědnost nese příslušná reklamní agentura. Tvůrci zřejmě neznali historické konotace věty.

Poprvé slogan použila Nokia

Slova z německé reklamy pocházejí původně od římského politika a řečníka Cicera. Latiníci větu "Suum cuique" překládají slovy "Každému, co jeho jest" nebo "Každému, co mu patří".

Nacisté však německý překlad "Jedem das Seine" zneužili a nápis instalovali nad bránu koncentračního tábora Buchenwald nedaleko Výmaru. Nad vstupními branami jiných nacistických táborů pak bylo heslo "Arbeit macht frei" (Práce činí svobodným).

Tchibo a Esso nejsou prvními firmami, které použily větu "Jedem das Seine" pro reklamní účely. V roce 1998 jí Nokia propagovala vyměnitelné pláště na mobilní telefony.

Nedlouho poté vydal maloobchodní koncern Rewe prospekt, v němž mimo jiné stálo: "Grilování: každému, co mu patří." Společnost Rewe se veřejně omluvila. Se sloganem vyrukovala v roce 1999 na svých reklamních letácích v Erfurtu i firma Burger King.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letenkový vyhledavač Kiwi slaví pět let na trhu. Majitel a ředitel Oliver...
Český vyhledávač Kiwi.com se dohodl s Amadeem, letenky mohou zlevnit

Brněnská společnost Kiwi.com podnikatele Olivera Dlouhého, která se zabývá vyhledáváním letenek, uzavřela partnerství se španělským vyhledávačem Amadeus....  celý článek

Nové datové centrum skupiny ČEZ na pozemku bývalé elektrárny Tušimice I.
ČEZ buduje u Tušimic nové datové centrum za 450 milionů korun

Na pozemcích po bývalé elektrárně Tušimice I. startuje výstavba nového hlavního datového centra skupiny ČEZ. Servery s kapacitou osm petabajtů nahradí...  celý článek

Ilustrační foto
DámeJídlo.cz bude dodávat do „piknikových“ lokalit. Startuje v Praze a Brně

Rozvozce jídla DámeJídlo.cz startuje novou službu. Objednávku bude možné vyzvednout na takzvaných Pick-up pointech v Praze a Brně, ty by se ale měly postupně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.