"Netuším, kde bychom na něco takového vzali peníze. Možná bychom mohli vodárnám zvýšit poplatky za to, když v našich silnicích kopají," řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Podobně reaguje například i Ředitelství silnic a dálnic, kterému patří všechny dálnice, rychlostní silnice a silnice I. tříd. Podle mluvčí Martiny Vápeníkové jde o problém, s kterým zástupci vodáren přicházejí pravidelně. "Nejde o vypouštění odpadních vod, ale pouze srážkových. Tedy o vody, které přirozeně spadají na povrch komunikace a nevyžadují pročištění," podotkla Vápeníková.
Vodárny chtějí zpoplatnit déšť. Vodu to zlevní až o třetinu, slibují![]() |
Podle ní naopak voda ze silnic přispívá k pročištění kanalizace. Navíc často na silnice stéká voda i z jiných pozemků. "Například okapové žlaby ze sousedních domů jsou v mnoha případech svedeny na chodníky a z nich se srážková voda dostává na vlastní komunikaci," podotkla Vápeníková.
Podle Vápeníkové navíc většinou kanalizace v silnici požadují obce, ty jsou navíc často majiteli silnic a současně i kanalizace. "Došlo by k absurdní situaci, kdy obec jako vlastník místních a veřejně přístupných účelových komunikací by byla na základě zákona povinna sama sobě hradit poplatky za odvod srážkových vod do své kanalizace," řekla Vápeníková a dodala, že se ŘSD při stavbách nových silnic snaží,aby voda končila jinde než v čistírně odpadních vod.
Proti plánům vodáren je i Správa železniční dopravní cesty. Vodárny sice ve svém materiálu označily za ty, které neplatí, České dráhy, zřejmě ale vyšly z neznalosti situace na české železnici, kdy většina pozemků patří právě SŽDC. "Řešili jsme to přes ministerstvo dopravy, které se proti takovému návrhu postavilo," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. V minulosti už dokonce vodárny SŽDC zažalovaly o placení, ale bez úspěchu.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích je zatím ještě stále v projednávání, proti záměru zpoplatnit vodu ze silnic a železnic se už postavilo ministerstvo zemědělství.