Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Platbu za déšť odmítáme, shodují se kraje, silničáři a železnice

  8:00aktualizováno  8:00
Plán vodáren zpoplatnit i vodu, která naprší na silnice či železnice a která pak odtéká do čistíren odpadních vod zcela zdarma, narazil na velký odpor těch, kterých se plány týkají. Bouří se Ředitelství silnic a dálnic i zástupci krajů.
Proti plánům vodáren zpoplatnit vodu, která naprší na silnice či železnice se bouří Ředitelství silnic a dálnic i zástupci krajů. (Ilustrační snímek)

Proti plánům vodáren zpoplatnit vodu, která naprší na silnice či železnice se bouří Ředitelství silnic a dálnic i zástupci krajů. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Netuším, kde bychom na něco takového vzali peníze. Možná bychom mohli vodárnám zvýšit poplatky za to, když v našich silnicích kopají," řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Podobně reaguje například i Ředitelství silnic a dálnic, kterému patří všechny dálnice, rychlostní silnice a silnice I. tříd. Podle mluvčí Martiny Vápeníkové jde o problém, s kterým zástupci vodáren přicházejí pravidelně. "Nejde o vypouštění odpadních vod, ale pouze srážkových. Tedy o vody, které přirozeně spadají na povrch komunikace a nevyžadují pročištění," podotkla Vápeníková.

Vodárny chtějí zpoplatnit déšť. Vodu to zlevní až o třetinu, slibují

Podle ní naopak voda ze silnic přispívá k pročištění kanalizace. Navíc často na silnice stéká voda i z jiných pozemků. "Například okapové žlaby ze sousedních domů jsou v mnoha případech svedeny na chodníky a z nich se srážková voda dostává na vlastní komunikaci," podotkla Vápeníková.

Podle Vápeníkové navíc většinou kanalizace v silnici požadují obce, ty jsou navíc často majiteli silnic a současně i kanalizace. "Došlo by k absurdní situaci, kdy obec jako vlastník místních a veřejně přístupných účelových komunikací by byla na základě zákona povinna sama sobě hradit poplatky za odvod srážkových vod do své kanalizace," řekla Vápeníková a dodala, že se ŘSD při stavbách nových silnic snaží,aby voda končila jinde než v čistírně odpadních vod.

Proti plánům vodáren je i Správa železniční dopravní cesty. Vodárny sice ve svém materiálu označily za ty, které neplatí, České dráhy, zřejmě ale vyšly z neznalosti situace na české železnici, kdy většina pozemků patří právě SŽDC. "Řešili jsme to přes ministerstvo dopravy, které se proti takovému návrhu postavilo," řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. V minulosti už dokonce vodárny SŽDC zažalovaly o placení, ale bez úspěchu.

Novela zákona o vodovodech a kanalizacích je zatím ještě stále v projednávání, proti záměru zpoplatnit vodu ze silnic a železnic se už postavilo ministerstvo zemědělství.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.