Firma nebyla pojištěna proti úpadku, takové pojištění v Česku zatím není povinné. Ilustrační foto

Firma nebyla pojištěna proti úpadku, takové pojištění v Česku zatím není povinné. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Platbu za nevyužité letenky je možné reklamovat, vrácení peněz je ale nejisté

  • 9
Tisíce klientů, kteří si koupili letenky zkrachovalých aerolinek SkyEurope a nestačili je využít, mohou žádat své peníze zpět. Ti, kteří letenku zaplatili pomocí platební karty nebo z účtu, mají možnost platbu reklamovat u své banky. Obrátit se mohou i na prodejce letenek či se přihlásit do konkurzního řízení. Podle lidí z oboru je však šance na vrácení peněz mizivá.

Každá banka má svoje reklamační podmínky a bude postupovat jinak, proto se klienti musí informovat přímo u své banky.

Česká spořitelna bude vyřizovat reklamace při platbě kartou i převodem z bankovního účtu. Podat ji je možné pouze v písemné podobě na jakékoliv pobočce.

Čtěte: SkyEurope zbankrotovaly

"Následně budeme jednat se SkyEurope nebo jejich konkurzním správcem a uvidíme, co se nám podaří dostat zpátky," řekla iDNES.cz mluvčí banky Pavla Langová.

Banka podle Langové zatím nedokáže odhadnout, jak bude její postup účinný a zda se podaří klientům peníze vrátit. "I pro nás je to nové, v současné době to řešíme," dodala.

Raiffeisenbank chce k reklamaci doložit všechny dokumenty, jako jsou letenky, rezervace, případná korespondence s obchodníkem a podobně. Stejné požadavky má i Komerční banka.

Banka žene lidi za prodejcem, ten za bankou

Kolem reklamací ale panují zmatky. Například Komerční banka vyzývá své klienty, kteří si letenku nekoupili přímo od SkyEurope, aby nejprve kontaktovali společnost, která jim je prodala. Firma Student Agency, jež patřila mezi největší prodejce letů zkrachovalých aerolinek, je naopak s žádostí o vrácení peněz žene do banky.

"Pokud není možné obchodníka kontaktovat nebo s ním obchodník nekomunikuje, může se (klient) obrátit na vydavatele platební karty, kterou úhradu provedl," uvedla mluvčí banky Monika Klucová.

Banky zatím nedokážou odhadnout, do jaké míry budou reklamační řízení úspěšná. Pochybnosti mají odborníci.

"Pokud platba už odešla z účtu klienta na účet Skyeurope, tak šance je opravdu moc malá," míní analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Jančura

"Společnost žila z každé koruny, kterou denně získala."

Další možností, jak o peníze bojovat, je přihlásit se do konkurzního řízení nebo se obrátit na soud. I zde jsou ale šance na úspěch mizivé, aerolinky totiž nemají žádný majetek. Při konkurzu navíc dostanou přednost větší věřitelé. Aerolinky dluží hlavně dodavatelům a mzdy zaměstnancům. Firma nebyla pojištěna proti úpadku, protože toto pojištění u nás zatím není povinné.

"Společnost žila z každé koruny, kterou denně získala, takže peněz, které se stáhnou z oběhu, bude velmi málo. Dluhy jsou daleko větší vůči dodavatelům než vůči cestujícím," popsal situaci majitel Student Agency Radim Jančura, jehož společnost byla největším prodejcem letenek SkyEurope. Podle Jančury se většině klientů ani nevyplatí do konkurzu hlásit - průměrná cena letenky SkyEurope byla 1 200 korun.

Stejný názor má i mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. "Bohužel jim není pomoci, firma jim to nemá z čeho vrátit," řekl v rozhovoru iDNES.cz.