Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Při platbách na internetu byla okradena tři procenta Čechů, ukázal průzkum

  12:10aktualizováno  12:10
Při platbách přes internet byla okradena tři procenta Čechů. Ve většině případů šlo o částku do 5 000 korun. Peníze se po reklamaci vrátily zpět jen polovině poškozených. Vyplývá to z průzkumu antivirové firmy Eset a společnosti Seznam.cz. Z toho také vyplývá, že Češi používají stejné heslo pro více účtů a půjčují si platební kartu v rámci rodiny.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Na zabezpečení počítače nebo notebooku, z něhož objednávají a platí zboží, myslí naprostá většina Čechů. V případě počítačů využívá služeb antivirových společností 94 procent respondentů, u notebooků to je 92 procent. Mnohem benevolentněji se Češi chovají na tabletech a chytrých mobilních telefonech, které chrání jen v necelých 60 procentech případů. Polovina lidí se při využívání e-shopů registruje.

Většina uživatelů, kteří se před nákupem registrují, používá stejné přihlašovací údaje pro více služeb. „Využívání stejných hesel pro různé online účty je z bezpečnostního hlediska velmi riskantní. Stačí, aby útočník pronikl do jedné ze služeb, například podvodně získal přihlašovací údaje k účtu na sociální síti, a může uživateli způsobit nedozírné škody,“ uvedl Miroslav Dvořák z Esetu.

Platební karty v rodinách kolují

Zhruba šestina dotázaných sdílí svoji platební kartu pro online nákupy v rámci rodiny. Ukazuje se také, že Češi sami nahrávají zlodějům, protože překvapivě často ukládají do různých mobilních nákupních aplikací číslo své platební karty. Činí tak víc než pětina lidí, většinou mladších 24 let.

Platbu přes internet vyzkoušelo 81 procent uživatelů. Platební kartu v tomto případě využívají spíše mladí lidé a muži s vyšším vzděláním, zatímco ženy a lidé ve středním věku a z malých obcí preferují platbu převodem z účtu. Pokud Češi platí kartou, 83 procent z nich má nastaven limit pro internetové platby.

Klasické platby stále vedou

„Všichni, kdo se stali obětí krádeže přes internet, používají dvoustupňové ověření. Z průzkumu není zcela zřejmé, zdali ho začali používat po své zkušenosti s krádeží, anebo ho používali už v době krádeže,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti ESET.

Dvoufaktorové ověření využívá nejen klasické heslo, ale také jednorázově generovaný kód, který uživateli přijde na mobilní telefon nebo e-mailem. Tento způsob ověřování identity využívá při internetových platbách 82 procent dotázaných.

Internetové platby při nákupech v e-shopech však stále zaostávají za klasickou platbou na dobírku nebo při osobním vyzvednutí. Tyto formy úhrady zboží má oblíbeno sedm z deseti Čechů, zatímco kartou online takto platí zpravidla polovina lidí.

Češi většinou nakupují v českých e-shopech, třetina ale pravidelně využívá internetové obchody v Číně a Hongkongu, téměř čtvrtina v zemích Evropské unie a desetina ve Spojených státech.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Státní dluh stoupl na 1,789 bilionu, na každého Čecha připadá 169 tisíc

Státní dluh se v prvním pololetí zvýšil o zhruba 175 miliard korun na 1,789 bilionu Kč. Za růstem je prodej státních dluhopisů, které ministerstvo financí...  celý článek

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

Hyundai i30 Combi
Zisk Hyundai v Česku klesl o 92 procent na 11,9 milionu, tržby ale rostly

Dovozci vozů značky Hyundai do ČR klesl loni zisk o 92 procent na 11,9 milionu korun. Tržby naopak vzrostly o 16 procent na 10,4 miliardy korun. Vyplývá to z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.