Pro případ, kdy by se cestující na zaplacení jízdenky neshodli s dopravcem, si podnik vede databázi telefonních čísel, ze kterých mu cestující peníze posílají.
"Kvůli možnému reklamačnímu, případně soudnímu řízení je uchováme deset let," plánuje marketingový ředitel Dopravního podniku Jan Svoboda.
. Výhody a nevýhody SMS jízdenekPRO – nemusím nosit drobné – lístek koupím kdykoli a kdekoli; PROTI – moje telefonní číslo je v databázi Dopravního podniku – uchovává se 10 let – nemám kontrolu nad tím, jak se s mými osobními údaji nakládá |
Úřad na ochranu osobních dat je ve střehu
To se nelíbí Úřadu pro ochranu osobních údajů. Podle prohlášení úřadu jde totiž o citlivou věc – schraňování osobních údajů. Jeho kontrolní oddělení se už začalo celou věcí zabývat.
Na stejný případ totiž poukázali před několika dny cestující v Ústí nad Labem, kde si tamní dopravce buduje databázi stejným způsobem.
"Zdá se, že lidé nejsou dostatečně informováni. Měli by vědět, že tato databáze existuje, jak dlouho je uchovávaná a jak se s ní nadále nakládá," říká mluvčí úřadu Hana Štěpánková.
"Podle tohoto čísla může být osoba identifikována, z toho důvodu se ta čísla také shromažďují. Pokutu totiž nikdo nebude vymáhat po nějakém čísle, ale musí ji vymáhat po konkrétní osobě, kterou podle čísla vyhledá," dodává Štěpánková.
Správce osobních údajů má povinnost jakoukoli manipulaci s daty hlásit, což však dopravce zatím neudělal. Pokud by úřad prokázal, že dopravce porušuje zákon, hrozí mu vysoké pokuty.
"Žádné osobní údaje neschraňujeme. Je to absolutní nepochopení celého systému. Člověka, který nám pošle SMS, nežalujeme. Žalujeme jen ty, kteří nezaplatili, a ta čísla logicky nemáme," namítá Jan Svoboda, podle kterého si Dopravní podnik nechává ke stanovisku úřadu vypracovat právní analýzu.
Dopravní podnik zatím neví, kolik čísel má
Připouští, že ke spárování čísla a jména klienta dojde v momentě, kdy se cestující hájí, že zaplatil. "Když tvrdí, že SMS poslal, musí nám samozřejmě poskytnout své číslo, abychom je mohli v seznamu najít. Jindy ale ke spárování jmen a čísel nedochází," míní Svoboda.
Úřad pro ochranu osobních údajů trvá na svém. "Nevím, jak systém vypadá, ale mluvčí se zcela mylně domnívá, že nepracuje s osobními údaji. To není pravda,“ říká Hana Štěpánková.
Dopravce zatím nedokáže odhadnout, kolik telefonních čísel ve své databázi má. Chystá se, že za nějaký čas si nechá vytáhnout pro své potřeby data, kolik cestujících elektronické jízdné využívá.
Z průzkumu společnosti Westminster, která na jaře zkoumala chování cestujících, vyplývá, že nejčastějšími důvody, proč cestující platí jízdné pomocí SMS, je to, že v daný okamžik šlo o jediný možný způsob zaplacení, a jednoduchost či pohodlnost pro cestujícího.