Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Platové rozdíly se prohlubují

  0:01aktualizováno  0:01
Řidič pražské tramvaje Tomáš Stříbrný by musel na své oblíbené lince číslo 9 projet téměř pětkrát napříč celou Prahou z Řep na Žižkov, aby si vydělal totéž co za hodinu například státní zástupce. Podobný rozestup získaly za posledních deset let i ostatní profese lišící se především mírou potřebné kvalifikace.

Z tabulek statistiků vyplývá, že rozdíl mezi nejhůře a nejlépe placenými profesemi je zhruba desetinásobný. Ve skutečnosti bude ještě mnohem vyšší, manažeři však o svých platech neradi mluví.

Ještě před pár lety na tom byl řidič či prodavač relativně lépe. Od počátku 90. let začaly růst mzdy lidí s vyšším vzděláním mnohem rychleji než u profesí na spodních příčkách platového žebříčku. Rozvrstvení mezd v Česku se tak v posledních letech přiblížilo Evropské unii.

Některé oblasti však stále zaostávají. "Závažným handicapem zůstalo nízké platové ohodnocení kvalifikované práce v rozpočtové sféře. Kritická byla a je úroveň zejména ve zdravotnictví a školství," říká Jan Vlach z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.

Jeho slova potvrzuje i známý chirurg Pavel Pafko, který je v nemocnici ohodnocen sazbou 220 korun za hodinu. "Je to méně, než kolik musím zaplatit taxikáři za hodinu pouhého čekání na to, než dooperuji, aby mne mohl odvézt domů," říká Pafko, který v Česku se svým týmem zavedl program transplantací plic.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.