Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Češi si oblíbili pivo v plechovce. Pro pivovary je to nejdražší obal

  • 312
Čeští pivaři si stále častěji kupují pivo v plechovkách. Dohánějí v tom Evropu, pivovarům však radost nedělají. Ačkoli totiž stojí plechovka zhruba stejně jako skleněná lahev, oproti ní projde stáčírnou jen jednou. V řadě zemí jsou sice plechovky zálohovány podobně jako lahve, ale v Česku nikoli.

Dlouho opomíjený segment obalů loni v Česku zažil nečekaný boom. Za rok se prodalo o čtvrtinu víc plechovek než předloni a jako jediný obal zaznamenaly vzestup. Skleněné lahve si pohoršily o jedno procento, ještě nedávno populární plastové dokonce o čtyři procenta.

Pivovary hlásí historický rekord. Vděčí za to exportu a nealku

V plechovce se v Česku loni prodalo sedm procent veškerého piva. Průměr evropského trhu činí kolem 25 procent, v USA dokonce víc než polovinu. Pivovary však nejsou šťastné, protože plechovka je pro ně nejdražší obal. Stojí kolem tří korun, tedy zhruba jako skleněná láhev, jenže zatímco sklo projede pivovarem několikrát, plechovka jen jednou.

Prodeje plechovek tlačí nahoru obchodní řetězce. Odpadají jim totiž náklady na manipulaci s vratnými obaly. Řada řetězců mimo jiné letos srovnala u dražších piv ceny v ­plechovkách a lahvích, ve slevových akcích bylo dokonce občas totéž pivo v plechovce levnější.

Rychle vychladit, snáze otevřít

Obliba plechovek je podle Tomáše Maiera z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity logická, neboť se mění chování spotřebitelů. „Plech“ je populárnější hlavně u mladší generace. „Byla to jen otázka času, než se prodeje pohnou,“ říká Maier.

„Někteří konzumenti plechovky preferují kvůli snadné manipulaci, nižší hmotnosti, možnosti snadného otevření a rychlého vychlazení,“ říká Judita Urbánková z Plzeňského Prazdroje.

Některé pivovary kvůli rostoucí oblibě plechovek zvažují, že do nich více investují. Například Pivovar Svijany si dosud nechává pivo do plechových obalů stáčet u externí firmy, ale teď přemýšlí o vlastní lince.

Nejméně populární jsou naopak plechovky mezi ekology. „Z pohledu zátěže na životní prostředí je plechovka tím nejhorším obalem. V Česku se prakticky netřídí, výroba je energeticky velmi náročná,“ upozorňuje Daniel Vondrouš z ekologické organizace Zelený kruh.

Slováci předehnali Němce

Pivo v akci

Zajímá vás, kde právě dnes koupíte nejlevnější pivo? Na AkcniCeny.cz najdete informace, kde je momentálně jaké pivo v akci.

Čeští pivaři se loni „přiblížili“ Evropě ještě v jednom ohledu: spotřeba piva na hlavu klesla. Přesto jsou Češi nadále největšími pijany tohoto nápoje na světě. O něco méně piva konzumují hlavně v restauracích a hospodách. Potvrzuje to spotřeba sudového piva, která meziročně klesla o tři procenta. Na veškerém pivu vypitém v Česku se tak nyní sudy podílejí 37 procenty.

Pokles se pivovary snaží zvrátit investicemi do hospod. Na sudovém pivu mají totiž vyšší marži, protože nejsou pod tlakem obchodních řetězců.

I když Češi loni vypili piva méně, utrácejí za něj více. Roste poptávka po dražších pivech, hlavně ležácích. Jejich poměr s méně alkoholickými výčepními pivy se loni téměř srovnal. Naopak skončil boom radlerů.

Tuzemské pivovary uvařily loni také přes nepatrný pokles domácího trhu nejvíce piva v historii. Celkový výstav poprvé přesáhl 20 milionů hektolitrů. Na export šla loni pětina objemu u nás uvařených piv, nejvíc se dařilo vývozu do zemí Evropské unie (psali jsme o tom zde).

Pokles o třetinu naopak hlásí export do zemí mimo EU, hlavně kvůli slabému rublu. Největším odbytištěm českého piva v zahraničí je Slovensko, které poprvé v žebříčku předehnalo Německo.