Jiřina Snopková, maminka dvouletých dvojčat z Uherského Hradiště, nakupuje plenky jen v akci. A není sama, chová se tak většina rodin. „Když se nám cena zdá dobrá, tak nakoupíme naráz třeba deset balíků,“ popisuje maminka dvojčat.
„My to řešíme tak, že se jednou za čas sebereme s manželem a jedeme se předzásobit do Makra. Například před Vánocemi jsme tam pořídili Pampers balení v akci za necelých dvě stě korun,“ dodává další matka, Daniela Kyselková z Prahy.
Plenky v akciZajímá vás, kde právě dnes koupíte plenky v akci? Na AkcniCeny.cz najdete informace, kde jsou nejlevnější plenky. Současně si můžete prohlédnout aktuální letáky svých oblíbených řetězců. |
Plenky jsou zcela výjimečné zboží, kde lze s cenou až zázračně hýbat, a to nejen v rámci propagovaných letáků a akčních nabídek řetězců. Podle obchodníků se v akci prodá přes 60 procent všech plenek.
„Zdravý objem ročních prodejů v akci je přitom zhruba dvacet pět procent,“ popisuje jeden z prodejců.
Matky si o plenkách i telefonují
“Matky jsou zhýčkanou zákaznickou skupinou, hrozně si vybírají,“ potvrzuje marketingový šéf Teska, Michal Štádler.
Z vlastních zkušeností ví, že maminky jsou schopné se navzájem všechny obvolávat, že je někde akce. „V rámci našich průzkumů byly matky jedinou skupinou zákazníků, které by nevadilo dostávat na mobil informace o akci, a to právě u plenek,“ dodává Štádler.
Obchodní řetězce se předhánějí, aby k sobě rodiny na plenky přilákaly. Dobře vědí, že při takovém nákupu nezůstane jen u plenek. Výsledkem je, že ceny plenek lítají jak na kolotoči. A to přitom ještě nemusí jít o akční ceny.
Z průzkumu provedeného agenturou PPM vyplynulo, že se běžné ceny, nikoli akční, značky Pampers pohybovaly v obchodech počátkem ledna od 349 do 479 korun. Standardní cena přitom bývá 459 korun. O pár týdnů dříve byly ceny občas i nižší, pod tři sta korun.
Minimum je 299 korun
“Doprodávali jsme staré zásoby,“ říká mluvčí Aholdu Libor Kytýr k tomu, že se cena u plenek Pampers hýbala v Hypernovách v průběhu čtyř týdnů od 299 do 479 korun za balík. Cena 299 korun bývá podle obchodníků až na výjimky tou nejnižší mezí, kam jdou, a to i při akcích. Ty se přitom někdy příliš neliší od ceny, kterou prodejci prezentují jako běžnou.
„U velkého balení jsme měli v prosinci speciální leták s cenou 369 korun, od 20. prosince jsme se vrátili na cenu 449 korun, od 3. do 9. ledna jsme měli letákovou akci za 389 korun a nyní je cena 459 korun,“ popisuje vývoj cen pampersek za Billu i Michal Donath.
Obchody musí při hrátkách s cenami plenek oželet kus svého zisku, který jim rodiny vrátí ve zbytku nákupu. Průměrná marže prodejce se u plenek pohybuje podle informací z byznysu od třinácti do patnácti procent. U akcí jde dolů na sedm až deset procent. Ale když pošle obchodník do akce dětské plenky prodávané pod svou vlastní značkou, zisk mu mizí zcela.
„Při akcích na plenky jdeme až na nulové marže,“ říká i Tomáš Kupka, majitel internetového obchodu s dětským zbožím Vláček.cz.