Plynařský magnát rozšiřuje impérium

  • 1
Česká rodinná firma rovnocenným partnerem obřího energetického kolosu z Německa. Neobvyklé? Nemůže vydržet dlouho? Na Moravě takový tandem funguje už čtvrtým rokem. Vysvětlení není nijak záhadné společným zájmem českého Davida a německého Goliáše jsou milionové zisky z těžby a obchodu s plynem a ropou.

Ty se dají vydělat i na Moravě, nejen na Středním východě či v Rusku.

Tím úspěšným českým podnikem je rodinná firma plynařského magnáta Karla Komárka.

Muži, který začínal podnikání jako prodavač plynových kotlů a armatur, dnes patří čtvrtina firmy, jejíž výnosy už tři roky za sebou překročily tři miliardy korun a zisky nejdou pod sedm set milionů za rok. Stejný díl patří německému gigantu Ruhrgas.

Celá polovina Moravských naftových dolů však náleží dalšímu zahraničnímu hráči na trhu s plynem slovenskému SPP.

Tajemný SPP
Jenomže právě spojení s SPP, který je stoprocentním odběratelem ruského plynu, vyvolalo mezi politiky proti Komárkově skupině silný odpor. Pramenil z obavy, že přes SPP Bohemia chtějí tuzemskou distribuci plynu ovládnout ruští plynaři. Po vstupu německého Ruhrgasu spekulace ustaly.

CO JE SKUPINA SPP BOHEMIA
- největší těžař ropy a plynu v Česku, vlastní významné podíly v distribučních firmách
- SPP Bohemia má tři akcionáře, 50 procent patří Slovenskému plynárenskému průmyslu, 25 procent vlastní Karel Komárek a zbylou čtvrtinu německý Ruhrgas
- do majetku rodiny Karla Komárka patří také strojírny ŽDB, firma Atlantik finanční trhy a týdeník Profit
- perla skupiny, Moravské naftové doly, zaměstnává 350 lidí
- loni firma vytěžila 296 tisíc metrů krychlových ropy a 61 milionů metrů krychlových zemního plynu
- výsledky SPP Bohemia 2002 - tržby: 3,6 miliardy korun, zisk: přes 1 miliardu korun
- výsledky ŽDB 2002 - tržby: 4,1 miliardy korun, provozní zisk: 150 milionů

Řadu otázek vyvolalo i Komárkovo angažmá v dozorčí radě firmy Quonex Real, která byla nástupcem padlé Pragobanky. Vedení této banky i někteří lidé kolem Quonexu, jako například bývalý člen vedení ODS a poslanec Jiří Honajzer, totiž byli vyšetřováni policií.

K dlužníkům Pragobanky patřili i dřívější vlastníci ŽDB, strojírenského podniku, který dnes většinově patří právě Komárkovi. Spekulace o tom, že Komárek získal ŽDB levně, za pohledávky ve zkrachovalém finančním ústavu, však podnikatel odmítá.

Honajzer nebo kontroverzní podnikatel a "sponzor" ČSSD Radim Masný také v té době patřili k okruhu lidí, jež se pohybovali i na Komárkových soukromých večírcích.

Komárkovým souputníkem se tehdy stal také Robert Kolář, místopředseda Unie svobody a senátor, jenž dostal post předsedy představenstva v naftových dolech.

S Komárkem ekonomové ještě před třemi čtyřmi lety nespojovali nijak hvězdné naděje. Nevěřili, že by jeho firma přerostla region. Varovali před tím, že je závislá na omezených moravských zásobách surovin, a jakmile je dostane na povrch, její vyhlídky pohasnou.

S novými technologiemi však skupina SPP Bohemia nachází nová ložiska na prozkoumané Moravě. Letos se například potvrdilo, že nové ložisko ropy v moravských Žarošicích patří k největším v kontinentální Evropě.

Milionové zisky firmě dovolují zkoumat i naleziště v zahraničí a přidat se k těžařům v Severním moři či Pákistánu.

Rodina je základ
Spojit nápady rodiny s kapitálovou silou slovenského kolosu SPP se zrodil původně v hlavě Karla Komárka staršího, otce současné hlavy podnikatelského impéria.

Bylo to v roce 1996, kdy se v Česku strhl boj o akcie energetických distributorů, jež v privatizaci připadly obcím. Tehdy začal Komárek skupovat cenné papíry. Zpočátku z vlastních peněz, pak jeho otec přizval ke spolupráci státní SPP ze Slovenska, se kterým založili SPP Bohemia. Ten ovládl Moravské naftové doly v roce 1998.

Karel Komárek mladší rezolutně popírá, že by rozjezd jejich impéria usnadnily kontakty jeho otce z dob před rokem 1989. "Je to naprostý nesmysl. Tátu jsem do podniku vtáhl já. Nikde jsme neměli otevřené dveře. On ani v plynu nepracoval."

Kromě těžby má Komárkovo SPP Bohemia přístup také do distribuce plynu. Vlastní 20,46 procenta Severomoravské plynárenské a 18,83 Východočeské plynárenské.

Podobně pragmatické bylo, když koncem roku 1999 kus svého impéria nabídli Komárkovi německému Ruhrgasu. "Investice do SPP Bohemia se vyplatí, kdyby to tak nebylo, snažil by se nás už dřív eliminovat. Sedíme ale za jedním stolem, jsme partneři," říká Komárek o vztahu k německému gigantu.

Otec, sestra i strýc Karla Komárka jsou stále aktivní ve vedení skupiny, i když už se úzké vedení za léta rozšířilo na 10 lidí. Celou skupinu čeká přerod na holding, jejž zastřeší firma, která nese rodinnné iniciály K&K Capital Group.

Chuť na Novu
Loni se Karel Komárek pustil do úplně jiných vod, než je průmysl. Byl jedním ze "žraloků", kteří obcházeli kolem televize Nova, jež nutně potřebovala nového vlastníka.

Rok na transakci se svým týmem pracoval, Novu měl dokonce nějakou dobu úvěrovat, ale nakonec byla rychlejší finanční skupina Petra Kellnera PPF. "Některé podmínky druhé strany jsem nechtěl akceptovat," říká dnes a tvrdí, že na mediální svět se jeho investorské oči nepřestaly dívat.

Časopis Profit koupil před více než rokem. "Čtenost jde nahoru, změnili jsme layout, myslím, že jsme přínosní pro menší podnikatele," říká a zálibně si prohlíží poslední číslo svého týdeníku. "Je to jen koníček," usměrňuje své nadšení a vrací se zase k tvrdému byznysu.

Impérium se rozšiřuje
Úlohu jakéhosi tykadla, které na trhu vyhledává další příležitosti a navrhuje svému majiteli, kde by se mohl dále zhodnocovat nashromážděný majetek, vyplňuje Komárkova brokerská firma Atlantik, kterou koupil před třemi lety.

"Nikdy jsem neviděl tak pracovitého člověka, jako je Karel Komárek," říká o něm Karel Bastl, který mu Atlantik prodával a ještě předtím spravoval jeho peníze.

Přes Atlantik nyní Komárkova skupina nakupuje další firmy, přičemž posledním hitem je autobusová doprava. Atlantik již vlastní dvě okresní ČSAD a Komárek nyní jedná o spojení sil s francouzskou firmou Keolis, která provozuje například metro v Lyonu.

"Chceme s nimi vytvořit společný podnik pro dopravu ve střední Evropě. Ten trh je zanedbaný, úroveň cestování musí jít nahoru," prognózuje.

Běžec na dlouhou trať
Oživování skomírajících podniků se Komárkovi očividně daří. Jeho strojírny ŽDB letos doslova vstaly z mrtvých, když se vyrovnaly s věřiteli, vyplatily jim přes miliardu korun a začaly vykazovat zisky.

"Když jsme ŽDB přebírali, byla to vzhledem k bývalé situaci s vlastníky zcela demoralizovaná firma. Do vyrovnání jsme vložili stovky milionů ze svého, jinak bychom museli rozprodat její majetek příliš pod cenou a firma by byla skoro na zavření. To není náš styl, mám radši běh na dlouhou trať," říká Komárek.