Plzeňská Škodovka se topí v čím dál větších dluzích

  9:55
- Jeden z největších podniků v zemi - plzeňský strojírenský koncern Škoda - skončil loňské hospodaření s rekordní ztrátou, jíž převýšil deficit z předchozího roku. Ten dosáhl 4,2 miliardy korun. "Loňský výsledek bude o něco horší. Po definitivním dokončení účetní uzávěrky se může dokonce vyšplhat až k hranici minus pět miliard korun," sdělil člen vedení plzeňského koncernu.

Loňský hospodářský propad potvrdil postupný rozklad firmy, která ještě v polovině devadesátých let patřila k prosperujícím a jejíž šéf Lubomír Soudek před třemi lety získal titul manažera roku.

Vedení Škody proto hodlá snížit firemní jmění - z devíti a půl miliardy korun na desetinu. „Bude to jeden z bodů programu srpnové valné hromady firmy,“ říká mluvčí Škody Karel Samec. Škoda tak chce ve svém účetnictví vymazat ztráty z posledních dvou let. Pokud se jmění firmy nesníží, firma zřejmě skončí v konkursu.

Drobní akcionáři se podle analytiků o své peníze nemusí obávat - tržní hodnota akcií se ani po snížení firemního kapitálu příliš měnit nebude.

Záměr vedení plzeňského koncernu Škoda, který chce na srpnové valné hromadě snížit firemní základní jmění z 9,5 miliardy korun na desetinu, a účetně tak vymazat ztráty z předchozích dvou let, má jeden velký háček. Věřitelské banky, které se na snižování kapitálu s představenstvem dohodly, totiž netuší, jak se k jejich iniciativě postaví dosud největší akcionář podniku - někdejší škodovácký šéf Lubomír Soudek.

Tomu podle analytiků snížení jmění asi nebude po chuti. Následující zvažovaná operace - opětovné doplnění kapitálu přeměněním bankovních pohledávek za akcie Škody - by jej totiž odsunula mezi menší akcionáře. Sám Soudek se ovšem k valné hromadě nechce příliš vyjadřovat: „Zatím o taktice na valné hromadě nechci mluvit, samozřejmě, že se předem připravuji,“ říká Soudek.

Souhlas Soudka ke snížení jmění je přitom důležitý - na minulé valné hromadě totiž měl těsnou většinu hlasů a velmi vyrovnané rozložení sil lze čekat i na následujícím setkání akcionářů.

Kromě vlastní účetní operace se snížením jmění ale bude muset Škoda neuhrazené ztráty vykompenzovat i finančně. Pokud banky kapitál firmy nedoplní, bude se přeceňovat její majetek.

Po plánované redukci základního jmění se nominální hodnota každé akcie sníží z tisíce na sto korun. Jejich tržní hodnota, která zajímá zejména několik tisícovek drobných akcionářů společnosti, se ale podle analytiků nijak dramaticky měnit nebude. „Trh vysokou ztrátu Škody očekával a současná cena akcií kolem sto padesáti korun za kus by se nijak zvlášť snižovat už neměla,“ tvrdí Ondřej Daťka z Patria Finance.

Následující zvažovaná operace - navýšení kapitálu - by se již dotkla všech akcionářů. Majetek, který ve Škodě drží „nebankovní“ podílníci, a tedy i tisíce drobných investorů z kuponové privatizace, by se totiž výrazně rozředil. „Otázka možného navýšení jmění se bude řešit až po valné hromadě,“ upozorňuje Jan Rezek, mluvčí IPB, která je významným věřitelem i akcionářem plzeňského koncernu.

Plzeňský koncern Škoda skončí loňské hospodaření rekordní ztrátou, která se bude pohybovat mezi 4,2 až pěti miliardami korun. Přitom ještě letos v lednu, několik dní před svým odvoláním, tehdejší šéf Lubomír Soudek tvrdil, že podnik po třech letech konečně skončí v zisku.

Škoda Plzeň v konkursu neskončí, říká ředitel Jiří Hlavica

Plzeňský koncern Škoda skončí loňské hospodaření opět hluboko v červených číslech a kvůli ztrátám z předchozích let bude muset výrazně snížit své základní jmění. „Hospodářské výsledky loňského roku jsou skutečně velmi špatné, ale ještě není hotov audit hospodaření, a proto nelze sdělit konkrétní čísla. Ztráta bude v rozsahu několika miliard korun. Podle zatímních poznatků však nebude představenstvo nuceno navrhovat kroky, které zmiňuje zákon o konkursu,“ říká generální ředitel Škody Jiří Hlavica.

Bude ztráta vyšší než loni, kdy byla 4,2 miliardy korun?

To opravdu nemohu říci, jako první se to musí dozvědět burza.

Jaký je důvod loňské ztráty?

Je to především nutnost vytváření řady opravných položek a rezerv na majetkové účasti, které Škoda v minulosti nakoupila - tedy na Liaz a na Tatru.

Loni však tehdejší vedení podniku tvrdilo, že opravné položky v obou automobilkách, ale i v dalších výrobních závodech jsou již téměř na maximu, v dalších letech se nebudou opakovat a Škoda skončí konečně v zisku...

Liaz a Tatra v minulých letech prošly oprávkami jen částečně, tentokrát auditorská firma Ernst & Young velmi razantně a velmi tvrdě trvala na tom, že tyto věci musí projít oprávkami v plné výši.

Věřitelské banky se dohodly, že Škodu v příštích třech měsících nepošlou do konkursu a nebudou v ní snižovat úvěrovou angažovanost. Co dohoda pro podnik znamená, zlepší se přístup k provoznímu kapitálu?

Dohoda nepředpokládá, že by nám banky posílaly peníze. Jde o obnovení procesu komunikace. Nám to umožňuje pokračovat v restrukturalizaci firmy. Jedním z bodů dohody bylo, že francouzská banka Société Génerale stáhne návrh na konkurs Škody, a před několika dny tak již učinila.

Celou dobu, co jsem ve Škodě, jsme velmi těžko získávali provozní prostředky. Získávali jsme je vždy na konkrétní projekty, na konkrétní obchodní případy, ale ne v rozsahu, který by byl optimální.

Dohoda s věřiteli zároveň předpokládá, že například výtěžek z prodeje nepotřebného majetku si banky nebudou brát, ale ponechají nám jej. Již jsme tak získali sto milionů korun.

Podle plánu restrukturalizace mělo být do konce června založeno sedm základních divizí Škody, do nichž má vstupovat zahraniční kapitál. Nestalo se tak a proces se táhne. Proč?

Hlavní problém je v tom, že věřitelé mají různý stupeň zajištění svých pohledávek. Někteří je nemají zajištěny téměř vůbec, někteří mají zajištění na mateřské firmě i na dceřiných firmách.

Specialitou Škody jsou křížová jištění. Máme tady problémy, kdy dceřiné firmy směnečně ručí mateřské společnosti a zároveň svým sesterským firmám, a zase naopak. Vyvazování se z těchto záležitostí je pak velmi komplikované. Máme s tím problémy nejen my, ale i bankéři, kteří nechápou, že něco takového bylo možné. To je i důvod, proč se právně zakládání některých divizí zdržuje.

Jsou už známi konkrétní zájemci o vstup do Škody?

Nebudou vstupovat do celé Škody Plzeň, to je příliš široce rozkročená firma. Budou vstupovat právě do výrobních odvětví. Jednání se vedou a jsou v různé fázi. V některých firmách to bude strategický partner, jinde třeba obchodní nebo finanční partner. Různá bude i účast Škody - někde si ponechá majoritu, jinde ne.

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...