Česko dalo miliardy na elektrifikaci tratí. Jezdí po nich motoráky

  4:59
Stát v minulosti i kvůli zlepšení životního prostředí investoval miliardy korun do elektrifikace tuzemských tratí, čím dál častěji však na ně vyrážejí vlaky poháněné naftou. Elektrické lokomotivy se totiž hodí na dlouhé tratě a některým firmám se nevyplatí.
Na elektrifikovaných tratích jezdí stále motorové lokomotivy. Firmám se ty elektrické nevyplatí (ilustrační foto)

Na elektrifikovaných tratích jezdí stále motorové lokomotivy. Firmám se ty elektrické nevyplatí (ilustrační foto) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Od nového jízdního řádu elektrifikovaných tras, kde přesto jezdí vlaky na naftu, přibude. Například České dráhy posílí počet dieselových vlaků na elektrifikované trati z Mariánských Lázní do Karlových Varů a Chomutova, Arriva plánuje vyrazit "pod dráty" na trať z Benešova do Kralup přes Prahu.

Důvod je jednoduchý: peníze a fakt, že v Česku nejsou elektrifikované všechny tratě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) sice požaduje za jízdu s dieselem pod trolejemi příplatek, od července ho však sníží. Dopravcům se tak na některé tratě ještě více vyplatí nasazovat motorové vozy.

Až donedávna jezdily dieselové vlaky pod dráty u rychlíků, které větší část cesty jely po trati bez trolejí. To je případ například spojení Liberec - Ústí nad Labem, kde je pod napětím jen část z Ústí do Děčína. Už letos však například nasadily České dráhy motorové vozy na kompletně elektrifikovanou trať z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Horní Cerekve, nově se naftové motory objevují i u vlaků na takzvané podkrušnohorské magistrále.

Poplatky za použití motorových lokomotiv klesnou

Za jízdu po elektrifikované trati si musí dopravci připlatit s dieselovým vlakem dosud 25 procent oproti jízdě na elektřinu. Od poloviny příštího roku po kritice dopravců klesne přirážka na 7,5 procenta. Pro SŽDC je příplatek víceméně marginální položkou v mnohamiliardovém rozpočtu, letošní výběr nepřesáhne ani miliardu korun. Předchozí zdražení kritizovali hlavně soukromí nákladní dopravci.

Důvodů pro použití dieselových vlaků je více. Motorové jednotky jsou obvykle výrazně levnější než elektrické. "Také pořizovací náklady na motorové vlaky jsou podstatně nižší v řádech desítek procent oproti elektrickým vozidlům," řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Navíc bývají i lehčí. Například v západních Čechách nahradí dieselový RegioShark o hmotnosti cca 84 tun stávající soupravy s lokomotivou a jednotlivými vozy o hmotnosti zhruba 198 tun. Na podkrušnohorské tratě nakupují dráhy vlaky s evropskou dotací, a kdyby se rozhodly pro elektrické, nemohly by si jich pořídit tolik. Navíc náklady na elektřinu rostou rychleji než na naftu.

Ne vždy se elektrifikovaly tratě, kde to bylo skutečně potřeba

Dopravci se shodují, že elektrické vlaky jsou výhodnější hlavně pro delší trasy nebo pro dlouhé nákladní vlaky. I na koridorech lze však běžně spatřit dlouhý vlak tažený dvěma motorovými lokomotivami.

"Pokud doprava začíná nebo i končí na vlečkách nebo drahách bez trakčního vedení, musely by se používat až tři lokomotivy - dieselová na začátek, elektrická na úsek s trakčním vedením a další dieselová na závěrečný úsek. To by bylo velmi neekonomické," vysvětlil Petr Jonák z logistické firmy AWT. Firma si pořídila na dlouhé trasy nové elektrické lokomotivy, protože tam se jí vyplatí.

SŽDC chystá podle mluvčího Pavla Tesaře další úseky, které chce elektrifikovat. V investičním plánu se počítá například s elektrizací úseku Brno - Zastávka u Brna, z Kadaně-Prunéřova do Kadaně předměstí nebo z Louky u Litvínova do Litvínova, v plánu je začít příští rok i se stožáry z Otrokovic do Zlína. "Elektrizace bude též součástí modernizace trati Praha - letiště a do Kladna," dodal Tesař.

Podle Petra Kadeřávka ze železničního magazínu je efektivnost elektrifikací na některých tratích velmi sporná. "Mnohé elektrifikační projekty se neuskutečnily na základě reálných potřeb," říká Kadeřávek. Jako příklad uvádí spojení České Budějovice - České Velenice nebo z Plzně do Klatov.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...