Většina společností při nákupu s dostatečným předstihem nabízí nejlevnější letenky za pár set korun - a při propagačních kampaních i za korunu.
Čím blíže datu odletu zákazník nakupuje, tím bývají letenky dražší. S dnes koupenou letenkou se dá doletět na jaře do Londýna za necelé dva tisíce korun, do Říma za čtyři tisíce a Stuttgartu za patnáct stovek.
Do Londýna za 1,80 Kč
Aby to nebylo jednoduché, mají aerolinie často propagační kampaně, kdy letenky zlevní třeba měsíc před odletem. To je případ Ryanairu. Pokud si u něj nyní člověk rezervuje letenku na přelom května a června do Londýna, zaplatí téměř tři tisíce.
Na přelom ledna a února má však letenky za 1,80 koruny. S poplatky pak zpáteční cesta do Londýna vyjde na 1214 korun.
Ještě lákavější ceny bývají z letišť v blízkosti českých hranic. Například velmi často využívané je letiště v Berlíně, pro Moravany je výhodné bratislavské letiště, kde má základnu slovenská Sky Europe.
Jednoznačně největší nabídka spojení z Česka je do Velké Británie. Z Prahy míří levní dopravci prakticky do všech měst - nejčastěji do Londýna. Jen easyJet létá mezi Prahou a Londýnem pětkrát denně. Do britské metropole navíc od letošního roku začal létat konkurenční Ryanair z Brna.
"Češi tvoří zhruba třetinu cestujících na našich linkách do a z Prahy," říká ředitel easyJetu pro Česko Philippe Vignon.
Levných destinací přibývá
Míst, kam se dá levně letět, neustále přibývá. "Od června začneme létat do Barcelony, stejně jako loni také budeme v létě létat do přímořských letovisek ve Středomoří," říká Dufková. Nově se například od března začne létat také do švýcarské Basileje.
Podle Jaroslava Beránka z Mag Consulting by mohly levné aerolinie létat i na jiná místa v Česku než jen do Prahy a Brna. "Je to velká šance a výzva pro regiony, které mají vlastní mezinárodní letiště," míní Beránek.
Cestování letadlem se stalo dostupnější pro mnohem větší počet lidí. "S nízkonákladovými společnostmi létají vrstvy lidí, které dříve necestovaly," tvrdí Beránek. "Cena letenky už má v celkových nákladech na cestování čím dál menší vliv."
Levné cestování má však i své nevýhody. Například pokud si člověk koupí levnou letenku dnes, musí ji rezervovat na konkrétní datum, jehož změna přijde velmi draho. Za zavazadlo přesahující limit, většinou doplatí vysoké poplatky.
Žádný komfort
Očekávat se nedá ani komfortní servis nebo sbírání mílí za jednotlivé lety do věrnostního programu. I občerstvení, které u klasických aerolinek bývá zdarma, je třeba si u levných dopravců koupit.
"Když člověk letí dvě hodiny, je mu celkem jedno, že nedostane nic k jídlu. A kafe se dá koupit, není nějak předražené," říká jeden z pravidelných cestujících do Anglie.
Levné aerolinie zažily v posledních letech prudký rozmach a mnohé zařadily české hlavní město jako svůj klíčový cíl. Ukazují to i statistiky ruzyňského letiště. "Jejich podíl na celkovém počtu přepravených cestujících je kolem patnácti procent," řekla mluvčí společnosti Letiště Praha Anna Kovaříková.
Letos na Ruzyni odbavili téměř dva miliony cestujících levných aerolinií, což je o čtvrtinu více než loni.
Levné letecké společnosti přitvrdily boj na evropském nebi. Tradiční aerolinie často musely některé linky téměř vyklidit. Jen v Evropě létá kolem šedesáti nízkonákladových dopravců.
Trhu dominují easyJet a Ryanair, řada ostatních však už padla. Například loni v létě padl EUjet, který létal z Prahy do Manstonu u Londýna. Na Ruzyň také přestaly létat italské aerolinie VolareWeb, které po překotném růstu loni vyhlásily bankrot a stáhly se na domácí trh.