Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po Hyundai přijdou další

  0:01aktualizováno  0:01
Jihokorejský Hyundai není jedinou automobilkou, která ve střední Evropě hledá místo pro továrnu. "Během dvou až tří let v regionu vznikne jedna velká továrna, která bude vyrábět 200 až 300 tisíc aut ročně. A dva menší závody, jejichž výroba by se měla pohybovat mezi padesáti a sto tisíci aut."

"Samozřejmě máme o tyto projekty zájem," říká bez bližších podrobností šéf vládní agentury pro zahraniční investice CzechInvest Martin Jahn.

Největší z těchto tří investic bude právě Hyundai, který se má do konce roku rozhodnout, zda postaví továrnu v Žatci, nebo v Polsku, na Slovensku, či v Maďarsku. Žatec je podle korejského tisku favoritem.

Další dvě továrny pak budou vyrábět speciální modely aut. "V těchto případech nejde o klasický sériový model, ale auta z něj odvozená, jako je třeba kabriolet, " říká Jahn.

Odborné automobilové časopisy píší, že kromě Hyundai zkoumá možnosti ve střední Evropě i Honda. Jahn však odmítl úvést jména automobilek, s nimiž CzechInvest jedná.

Jednoznačně nejdále je ve svém rozhodování Hyundai, jehož šéfové si ve čtvrtek přijedou prohlédnout investiční zónu v Žatci a druhý den zamíří do slovenské Žiliny. Hodnota investice Hyundai zatím není zcela jasná.

Celý projekt má stát kolem 1,5 miliardy eur, podobně jako u automobilek Peugeot a Toyota, jež staví továrnu na malá auta v Kolíně. Japonsko-francouzský tandem však v Česku investuje 850 milionů eur, zbytek je určen na vývoj vozu ve Francii. Podobné to bude i u Hyundai, jenž má v Evropě utratit přes 500 milionů eur.

Sílící konkurence dělá vrásky na čele šéfa mladoboleslavské automobilky Vratislava Kulhánka. Ten nedávno prohlásil, že přílišná orientace na automobilový průmysl může zemi uškodit. "Jakákoli monokulturnost je nebezpečná," řekl Kulhánek s tím, že již nyní se na exportu podílí automobilový průmysl 17 procenty.

Dodavatelé automobilek mají odlišný názor. "Je dobré mít více výrobců, protože se vykryje doba, kdy jeden z nich má horší období," tvrdí Ladislav Glogar, šéf výrobce světlometů Autopal Nový Jičín.

Hyundai má v nové továrně vyrábět následovníka malého auta Getz. Kulhánek již dříve přiznal, že tento vůz je konkurencí fabie.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

Uhelná elektrárna Neurath
ANALÝZA: Plyn a zelená energie místo uhlí. Čoudící komíny ale zatím nezmizí

Ještě před deseti lety plánovali evropští energetici výstavbu 65 nových uhelných elektráren. Velká část z nich měla vyrůst v Německu, Velké Británii a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.