Mezi „podpultovky“ v McDonald's patří třeba Monster Mac: místo dvou kousků hovězího jako v tradičním sendviči Big Mac jich tento sendvič obsahuje osm. Ilustrační foto | foto: archiv fastfoodu

Fastfoody nabízejí podpultovky, dopřát si můžete i McGangbang

  • 208
Konkurence na trhu nutí mnohé fastfoodové restaurace plnit speciální objednávky, které nejsou součástí běžného menu. Po sociálních sítích tak kolují stovky tajných receptů na „podpultovky“. Některé z nich si vysloužily přisprostlé přezdívky.

Americký řetězec restaurací rychlého občerstvení Arby´s nedávno dělal reklamu na cosi, co se jmenuje Meat Mountain. Tento sendvič sestává z šesti různých druhů masa a dvou druhů sýra, doplněných o tři plátky slaniny. Toto obří jídlo není časově omezenou speciální nabídkou, ale tajnou položkou menu, o kterou mohou žádat jen velmi dobře informovaní zákazníci.

Podle expertů, které oslovila BBC, je Meat Mountain jen ukázkou rostoucího trendu tajných menu fastfoodových řetězců a restaurací po celém světě. „Podpultovky“, tedy něco, co není uvedeno ve standardní nabídce, ale nejsou ničím novým. Například Kiley Libuit z Kalifornie vyrostl na tom, že se svými bratry soutěžil o co nejkreativnější kombinaci limonád z místních restaurací s rychlým občerstvením. Brzy si uvědomil, že si může objednat téměř cokoli a obsluha mu vyhoví.

Bratři Libuitovi se tak začali personálu v restauracích ptát na nejoblíbenější nové kombinace a rozjeli web HackTheMenu.com, kam recepty zapisují. Stránky dnes obsahují spousty populárních tajných menu v různých řetězcích včetně McDonald's, Burger King, Subway nebo KFC.

Populární „podpultovky“

  • Burger King: Rodeo Burger (cheeseburger s cibulovými kroužky a barbecue omáčkou), Frings (polovinu porce tvoří hranolky, druhou polovinu cibulové kroužky)
  • McDonald's: Burger Země, Moře, Vzduch (Big Mac plněný placičkami ze sendvičů Filet-O-Fish a McChicken), McCrepe (teplý koláč plněný jogurtem, müsli a sirupem), a kuřecí McGriddle (smažená kuřecí placka v sirupem namazané housce McGriddle)
  • Starbucks: Koláčové Frappuccino (standardardní vanilkové frappuccino s extra porcí vanilky a mandlovou chutí), Tekutý kokain (čtyři dávky espressa a čtyři dávky sirupu z bílé čokolády) a nápoj Nutella (káva s extra porcí čokoládového a oříškového sirupu a karamelu)

Podle Bonnie Riggsové, analytičky trhu restaurací ze společnosti NPD Group, plní fastfoodové řetězce speciální objednávky kvůli rostoucí konkurenci takzvaných fast-casual restaurací. Ty často používají kvalitnější ingredience a dělají jídla na objednávku. Kombinují v sobě rychlé občerstvení a klasické restaurace.

„Fastfoody dělají všechno pro to, aby v této konkurenci obstály. Pokud mají požadované ingredience a příprava netrvá příliš dlouho, zákazníkovi vyhoví, protože chtějí, aby se vrátil,“ vysvětluje Riggsová.

Obscénní McGangbang

Ne každý personál v restauraci ale ví, jak konkrétní „podpultovku“ připravit. „Nejlepší je mít ten recept třeba v telefonu, který můžete obsluze ukázat, aby věděli, jak to udělat,“ radí Kiley Libuit. Je také dobré vědět, že ceny se liší restaurace od restaurace. Libuit proto radí se na cenu zeptat předem.

Mnoho z oblíbených podpultovek jsou dřívější časově omezené nabídky, které sice nebyly natolik úspěšné, aby se dostaly do standardního menu, přesto si získaly své příznivce. Pokud restaurace stále má speciální ingredience, je příprava takového jídla dobrým způsobem budování zákazníkovy loajality.

Některé recepty jsou ale problematičtější. Například speciální sendvič v McDonald's - kuřecí sendvič uvnitř dvojitého cheeseburgeru - si mezi zákazníky získal obscénní přezdívku - McGangbang (slangový výraz pro skupinu více mužů souložících s jednou ženou). 

Několik zaměstnanců řetězce už Libuitovi řeklo, že dostali instrukce dělat, jako že nevědí, o co jde, když po nich zákazník tento sendvič chce. Mluvčí řetězce na otázku BBC odpověděla, že „v McDonald´s není žádné tajné menu, ale víme, že naši zákazníci jsou opravdu kreativní a baví je přizpůsobovat si naše menu“. Podobně na dotaz iDNES.cz odpověděla i mluvčí české pobočky Drahomíra Jiráková: „V restauracích McDonald´s v České republice a ve Slovenské republice podobné ‚podpultovky‘ nemáme.“

Jak říká Bonnie Riggsová, zákazníci chtějí víc možností, chtějí něco speciálního. To s tajnými menu dostávají. Pro restaurace mohou pak „podpultovky“ být dalším klíčem k úspěchu.