Prodej hudebních nosičů letos v Americe stoupl.

Prodej hudebních nosičů letos v Americe stoupl. | foto: Profimedia.cz

Po letech úpadku růst. Hudební průmysl oslavuje překvapivý obrat

  • 84
Dlouhá léta prodej hudebních nosičů klesal a obchodníci často slýchávali, že je hudební byznys na vymření. Letos ale přišel překvapivý obrat; v Americe se prodalo o tři procenta hudby víc než loni. Je to první meziroční růst prodejů alb od roku 2004. Loni se například prodeje propadly meziročně o 13 procent.

Podle agentury Bloomberg vyplývá tento překvapivý obrat z dat výzkumné společnosti Nielsen a její služby SoundScan. Počet prodaných alb je součtem písní prodaných přes internet a mobilní telefony, CD, vinylových desek a kazet. Dohromady to v USA dělá 255 milionů alb, zatímco loni to bylo jen 247 milionů.

Pokud by se navíc použila metodika výpočtu, kdy se za jedno album počítá 10 jakýchkoliv stažených písní, počet prodaných alb by meziročně vyskočil dokonce o 5,2 procenta. Vyšší počet prodaných alb však nestačí na to, aby se obchodníkům také zvýšily tržby. Ty kvůli poklesu cen půjdou i letos dolů.

Hudbu táhnou nižší ceny a prodeje na síti

"Je jasné, že na trhu s hudbou je letos cítit oživení. Nechceme hned vyhlašovat vítězství, ale hudební průmysl by se nyní mohl nacházet na bodě obratu," uvedl Jean-Bernard Levy, generální ředitel francouzské skupiny Vivendi, které patří největší světové vydavatelství Universal Music.

To navíc koncem minulého týdne koupilo za 1,9 miliardy dolarů od CitiGroup tradiční britskou značku EMI. Za obratem stojí podle výzkumníků hlavně mladé internetové projekty, které po letech rozkoukávání začínají u zákazníků konečně bodovat.

Řadu někdejších pirátů například nahlodal předplacený streaming Spotify, který těží i ze spojenectví s Facebookem, nebo oblíbení internetoví prodejci iTunes od Applu či Amazon.com.

Navíc prodejní ceny digitálních alb letos klesaly. Průměrné album se na internetu stahuje za necelých deset dolarů, tedy za méně než dvě stě korun. Z umělců se na prodejích nejvíce projevil úspěch dvou zpěvaček - extravagantní popové kněžky Lady Gaga a britského supertalentu Adele. Ta jen na americkém trhu prodala 4,3 milionu své druhé desky "21".

Prodej hudby v Česku by mohl rozhoupat Apple

V Česku je však podobný scénář zatím hodně vzdálenou budoucností. V loňském roce zde hudební společnosti utržily 357 milionů korun, což bylo o 27 procent méně než v roce 2009. I přes rostoucí množství stažené hudby za peníze z internetu je její podíl stále jen 7,5 procenta.

Nadějí pro zdejší obchodníky je nástup dvou nových projektů, které by mohly prodeje na síti rozhýbat. V první řadě zde od září začala fungovat česká verze globálního lídra iTunes a na principu Spotify zdejší vydavatelé nastartovali službu MusicJet. V obou případech jsou očekávání veliká.

"Jsem optimista, co se týče navýšení digitálních prodejů v Česku, protože zde konečně začali působit dva silní legální prodejci," říká k tomu šéfka Supraphonu Iva Milerová. I přesto podle ní bude hudební průmysl oproti vrcholům ze 70. a 80. let menší.

"Nyní očekávám určitou stabilizaci. Po dvou extrémních vlnách, tedy velmi bohatých letech před rokem 2000 a extrémně tvrdém posledním desetiletí, přijde jakési vybalancování," uzavírá Milerová.