Informoval o tom mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.
O podobném systému uvažují i čeští dopravci jako firma Travel Service, která provozuje nízkonákladové aerolinky Smart Wings, či České aerolinie. Ty plánují zavedení elektronických palubních vstupenek do mobilů.
Do letadla bez papírů
Neznamená to, že by palubní vstupenky zcela vymizely. Je to jedna z dalších alternativ, kterou cestující mohou využít. Vedle běžného odbavení, kdy jde cestující se zavazadly na přepážku, bylo možné se k letu přihlásit 24 hodin před odletem přes internet, nebo přímo na letišti pomocí elektronických kiosků.
V obou případech ale bylo nutné vytisknout dokument, který cestující při nástupu předkládal. Právě to by ale měla být hlavní změna, o které uvažují i ČSA.
"Cestující pak nebude nucen si palubní vstupenku tisknout, ale obdrží ji do mobilu formou SMS nebo MMS. Mobilní telefon s kódem pak při nástupu do letadla pouze přiloží ke čtečce, která z něj přečte potřebná data," uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Ve zkušebním provozu už ale tři měsíce něco podobného zkoušejí ve Spojených státech. Zaslání kódu ale může být problematické, protože nemusí fungovat na všech mobilních telefonech.
Na lince Paříž - Amsterdam cestující na mobil obdrží všechny potřebné informace jako na klasickém boarding pasu.
"Zatím tento systém funguje jen na této jedné trase a pouze u přímých letů," uvedl Okamura a dodal, že přes mobil je už prakticky možné veškeré odbavení. K podobnému cíli směřují i České aerolinky.
Náklady spojené s vydáváním palubních vstupenek hradí letecká společnost tzv. handlingovému partnerovi. "Tím je v Praze Letiště Praha," vysvětlila mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková. Jaká je konkrétní částka, kterou firma ročně vynakládá, ale neuvedla.