Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Po silnicích se převáží o čtvrtinu méně zboží než loni

  15:59aktualizováno  15:59
Čeští silniční dopravci od ledna do března přepravili 60 milionů tun zboží, což je o čtvrtinu méně než loni. Podle aktuálních statistik ministerstva dopravy je to nejhorší čtvrtletní výsledek za poslední léta. Dopravci nečekají lepší čísla ani za další dva kvartály, v některých aspektech prý bude situace ještě horší.
Dopravci předpokládají, že stěžejním obdobím letošního roku bude podzim; ten má ukázat, zda je konec krize v dohledu.

Dopravci předpokládají, že stěžejním obdobím letošního roku bude podzim; ten má ukázat, zda je konec krize v dohledu. | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Světlo na konci tunelu není vidět, naopak máme obavy, že se to ještě prohloubí," uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj se někteří zákazníci dostávají do platební neschopnosti, což ohrožuje existenci dopravních firem.

To potvrdil i Tomáš Holomoucký, šéf DB Schenker, jedné z největších logistických firem na českém trhu. "Největší krize teprve přijde, už nyní pociťujeme potíže se solventností zákazníků," uvedl nedávno. Potíže s placením údajně mají nejen malé firmy, ale i velcí světoví hráči.

Česmad zatím eviduje 100 členských firem, které v důsledku krize zkrachovaly. Za celý trh jich podle Felixe může být až třikrát tolik, přičemž další krachy se dají očekávat v létě. Jak uvedl Holomoucký, na podzim se "budou sčítat padlí".

Dopravci předpokládají, že stěžejním obdobím letošního roku bude podzim; ten má ukázat, zda je konec krize v dohledu. Podzim je tradičně pro dopravce silným obdobím, mimo jiné proto, že se blíží předvánoční nákupní horečka.

Zatímco Felix příliš optimistický není a předpovídá další propad, děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos vidí naději na mírné oživení trhu. "Očekáváme, že se trh zvedne ve třetím čtvrtletí o pět procent oproti nynějšku," uvedl Moos. Svou předpověď opírá mimo jiné o zprávy z Německa, kde se trh nepatrně zotavuje.

Krize a útlum průmyslové výroby se netýkají pouze silničních dopravců, ale výrazně snižuje i objem přeprav na železnici a na leteckých linkách. Dceřiná společnost Českých drah pro nákladní dopravu ČD Cargo zaznamenala od ledna do dubna pokles množství přepraveného zboží o třetinu, dvouciferný propad hlásí i letecké společnosti.

Zboží přepravené českými silničními dopravci
(v milionech tun)
rok 1. čtvrtletí celý rok
2009 60,6 ---
2008 81,1 431,9
2007 73,7 453,5
2006 72,1 444,6
2005 75,5 461,1
zdroj: ministerstvo dopravy 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.