Ztrátu ze sešrotovnání jedné ojetiny odhadují majitelé vrakovišť na pár tisíc. Ilustrační foto

Ztrátu ze sešrotovnání jedné ojetiny odhadují majitelé vrakovišť na pár tisíc. Ilustrační foto | foto: SME.sk - Vladimír Šimíček

Po šrotovném se už chystá „vrakovné“

  • 9
Miliardy vyplacené žadatelům o šrotovné nebudou jediné, které stát po zavedení dotace utratí. Další peníze půjdou na samotnou administrativu systému. A o příspěvek žádají i autovrakoviště. Bez něj hrozí, že nebude kam vyřazená auta odevzdávat.

Majitelé autovrakovišť totiž tvrdí, že se jim nyní likvidace vraků nevyplatí. Už na konci loňského roku je zahltili majitelé starých aut kvůli zavedení ekologické daně za převod vozu a pokutám za neplacení povinného ručení.

Do toho přišla hospodářská krize a s ní prudký propad ceny kovošrotu. Výsledek? Velká část aut odevzdaných na začátku roku ještě stále stojí na vrakovištích. "Nemáme důvod je nyní likvidovat, lepší je počkat, až se cena šrotu zvýší," vysvětlil předseda Sdružení zpracovatelů autovraků Jan Volejník.

Varuje, že bez příspěvků na likvidaci by při zavedení šrotovného mohla být vrakoviště přehlcena. Za takových podmínek mohou odmítnout vrak k ekologické likvidaci převzít.

A ministerstvo životního prostředí s nimi jedná o tom, jak na výkup vraků přispět. Jasno by mělo být do konce roku, na ministerstvu funguje speciální skupina, která problém řeší. "Konkrétní podmínky podpory jsou ještě diskutovány. Není ještě rozhodnuto, co bude předmětem podpory, jaká kritéria bude třeba splnit ani jaká bude výše podpory," uvedl mluvčí ministerstva Jakub Kašpar.

Majitelé autovrakovišť odhadují ztrátu ze sešrotování jednoho starého auta až na pár tisícikorun, při předpokládaném počtu 80 tisíc sešrotovaných aut by tedy mohlo jít až o stamiliony korun.

Tyto peníze by přitom nepocházely z částky vyčleněné na šrotovné, stejně jako náklady na administrativu spojenou s vyplácením příspěvku. Mluvčí ministerstva připustil, že by kvůli "vrakovnému" muselo najmout další pracovníky.