Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: AP

Tři roky růstu automobilek v Evropě skončily, padá i Škoda Auto

  • 173
Může jít jen o výkyv kvůli prázdninám, nebo také začátek nového trendu. Po čtyřiatřiceti měsících růstu začaly prodeje nových vozů v Evropě klesat.

Podle statistik společnosti JATO Dynamics registrace nových vozidel poklesly o 2,3 %. Naposledy objem registrací nových aut klesal v srpnu 2013, od té doby prodeje automobilkám rostou. Důvodem poklesu může být fakt, že letošní červenec ve většině evropských zemí měl o dva pracovní dny méně.

Pokles i růst

Volkswagen stále prodejům v Evropě kraluje, z první desítky ale zaznamenal největší pád: o 10,8 %, následovaný těsněŠkodou a Peugeotem, registrace obou spadly o 10,5 %. Nahoru šly z první desítky nejvíce prodeje Mercesedů (+3,7 %), mimo první desítku také bodovaly značky Dacia (+11,5 %), Suzuki (+19,5 %), Mini (+10,7 %), Land Rover (+33 %), Honda (+15,3 %) a Jeep (+11,4 %).

Největší pád v červenci zažily dvě největší automobilové skupiny: Volkswagen propadl o 13,2 %, PSA o 8,8 %. Důvodem je především pokles na hlavních trzích - v Německu registrace spadly o 3,9 %, ve Francii o 9,6 %.

Škoda Auto ve své zprávě uvedla, že celosvětově její prodeje stouply v červenci o jedno procento, především ale díky růstu v Číně a Rusku.

Nejprodávanějším modelem zůstává Volkswagen Golf, jeho prodeje v červenci ale spadly o pětinu. Dvojciferný pokles zaznamenaly i oba nejprodávanější modely Škody Octavia a Fabia. V případě oktávií už na její místo v prodejích dotahuje Dacia Sandero.

Prodejům v Evropě vládne segment SUV, který stále výrazně roste a dosáhl už podílu na trhu 25,5 % (více o růstu segmentu SUV čtěte zde).

Pro Česko jde o mimořádně důležitý vývoj. Automobilový průmysl má v české ekonomice vysoký podíl a zaměstnává přímo přes 120 tisíc lidí. V případě poklesu prodejů nových aut se tak může dostat domácí ekonomika do problémů.