Amazon se chce rozšiřovat, počerničtí politici jsou proti. Na snímku loňské slavnostní otevření distribučního centra v Dobrovízi.

Amazon se chce rozšiřovat, počerničtí politici jsou proti. Na snímku loňské slavnostní otevření distribučního centra v Dobrovízi. | foto:  František Vlček, MAFRA

Amazon opět naráží. Počernice novou halu nechtějí, stavbu mohou zdržet

  • 105
Podobně jako dříve v Dobrovízi a Brně, i v Horních Počernicích internetový obchod Amazon naráží na nesouhlas místních politiků se stavbou své nové haly. V tomto případě se počerničtí radní brání přesunu a rozšíření reklamačního centra, které nyní funguje u ruzyňského letiště. Stavbu mohou zdržet.

Politici pražské městské části Horní Počernice nechtějí, aby se v nedalekém logistickém parku P3 Prague postavilo reklamační centrum e-shopu Amazon o ploše více než 40 tisíc čtverečních metrů. Svou pozici radní v čele se starostkou Hanou Moravcovou (Šance pro Počernice) opět potvrdili v úterý v nesouhlasném usnesení, které odhlasovali při příležitosti přípravy projednávání vlivu stavby na životní prostředí.

„Pokud sklad v Horních Počernicích skutečně vznikne, současná špatná dopravní situace se ještě zhorší,“ vysvětluje starostka, co obyvatelům Počernic vadí nejvíce. Sklad má podle záměru investora a developera vzniknout na místě v současném logistickém parku namísto plánovaných čtyř menších hal (více o samotném záměru jsme psali zde).

Podle starostky si toto reklamační centrum vyžádá řádově větší nároky na nákladní i osobní dopravu. „Má v něm pracovat násobně více lidí než kolik mělo v součtu obsluhovat původní menší haly. A jejich doprava z práce a do práce místní silnice opět zatíží,“ myslí si starostka.

Mluvčí developera P3 Hynek Bartík ale tento argument zpochybňuje: „Schválená rozhodnutí, tedy varianta čtyř hal, připouštějí vyšší dopravní zatížení, než by bylo v případě stavby Amazonu,“ vysvětluje a dodává, že zároveň například nové řešení kanalizace vůbec nezatíží počernický systém.

Zopakuje se Brno nebo Dobrovíz?

Počernická situace tak v mnohém připomíná příběh dvou plánovaných českých logistických center, jejichž otevření do konce roku 2014 Amazon oznámil na podzim 2013. Jedno mělo vzniknout v Dobrovízi u Prahy, druhé v brněnské průmyslové zóně Černovické terasy.

Amazon v Česku

Co už funguje:

Od roku 2013 centrum vráceného zboží v Dobrovízi PRG1

Od června 2015 korporátní kancelář v pražských Dejvicích (více čtěte zde)

Od podzimu 2015 distribuční centrum v Dobrovízi PRG2 (více čtěte zde)

Co (ještě) nefunguje:

Česká verze webu (tedy Amazon.cz)

Distribuční centrum v Brně (více čtěte zde)

I tehdy zastupitelé tvrdili, že se o záměrech dovídali z tiskových zpráv. I tehdy bylo kvůli velikosti či charakteru skladu potřeba měnit předtím schválené stavební regulace. I tehdy si zastupitelé stěžovali na komunikaci s Amazonem i jeho developery.

A hlavně: ani jedno z logistických center na konci roku 2014 nestálo. V Dobrovízi nakonec i přes původní odmítavý plebiscit Amazon a jeho developer Panattoni našel se zastupiteli za cenu ústupků kompromis a od loňského podzimu se kousek od ruzyňského letiště opravdu pracuje (na reportáž i s videem se můžete podívat zde).

V Brně se odehrál ještě komplikovanější příběh. Prodej pozemků třikrát (pokaždé s trochu jiným zdůvodněním) odmítlo brněnské zastupitelstvo. Až komicky potom působilo, když napočtvrté zastupitelé prodej umožnilo. Bylo to totiž až poté, co Amazon veřejně oznámil, že s Brnem už nepočítá. A tak v Brně Amazon nic nepostavil (více zde).

Trumfem Počernických může být „velká EIA“

Dojde tedy v Horních Počernicích na brněnský nebo dobrovízský scénář? K tomu, aby po vzoru bývalé brněnské garnitury zastupitelstvo stavbu úplně zablokovalo, nemá potřebné páky. „Pozemek vlastní developer, stavbu jako takovou nejspíš zarazit nedovedeme,“ přiznává starostka Moravcová.

Uvědomuje si ale, že Amazon nestojí ani o průtahy (kvůli nim zrušil brněnský projekt) - a zdržet celou stavbu podle starostky městská část může. „V první fázi teď chceme, aby se projekt posuzoval podle takzvané velké EIA a ne pouze v aktuálním zjednodušeném řízení. Takto velký projekt by podle nás měl být posouzen pořádně,” vysvětluje aktuální kroky.

To by znamenalo, že místo přibližně čtyřiceti dnů, které obnáší „malá EIA“ (tedy tzv. zjišťovací řízení) by celá procedura trvala okolo půl roku. A to by mohl být pro Amazon problém.

Možnost opakování „brněnského scénáře” v této souvislosti připouští i mluvčí Amazonu Karel Taschner. „Ta situace je podobná. Byznys nečeká a kapacity ve stávajícím reklamačním centru u letiště přestávají stačit. Pokud by došlo k průtahům, které by ohrozily příští vánoční sezonu, museli bychom začít jednat s jinou z vyhlídnutých středoevropských lokalit,“ vysvětluje.

Vzhledem k tomu, že developer P3 říká, že je schopen postavit halu za 6 měsíců od chvíle, kdy nabydou právní moci všechna potřebná povolení, případná „velká EIA“ by prakticky znemožnila zprovoznit centrum do Vánoc.

Vláda Amazon podporuje kvůli pracovním místům

Jak brněnský, tak dobrovízský „příběh” měly společné ještě to, že zatímco vztah lokálních politiků byl mírně řečeno „komplikovaný”, projekty měly podporu od vlády v čele s ministerstvem průmyslu a agenturou CzechInvest. A i nyní ministerstvo připravilo memorandum, které slibuje řešení dopravní situace. „My jsme ale ještě jeho finální verzi neviděli,“ říká počernická starostka Moravcová.

Amazon totiž nabízel v obou případech tisícovky pracovních míst pro nekvalifikované zaměstnance. Tedy něco, co bylo a do jisté míry stále je poměrně raritní, i když na druhou stranu Praha a její okolí je se svou nízkou nezaměstnaností posledním českým regionem, který něco takového nutně potřebuje.

O tisíce nových pracovních míst jde i nyní. „Po přesunu do nového a většího centra by Amazon postupně během tří let k tisícovce současných přijal další dvě tisícovky zaměstnanců,“ říká mluvčí firmy Taschner.

Archivní video z dobrovízského distribučního centra: