Podle zprávy Sdružení automobilového průmyslu doznala silniční síť (silnice I., II. a III. třídy) za uplynulých dvacet let jen kosmetických úprav. „Její celková délka zůstala na zhruba stejné úrovni,“ upozornil ředitel Sdružení Antonín Šípek.
„Zvýšila se pouze délka dálnic z necelých 300 km v roce 1985 na necelých 600 km na konci roku 2005,“ doplnil.
Provoz na českých silnicích ale nestoupl jen zásluhou osobních aut. Kvůli rozvoji podnikání se bezmála ztrojnásobil počet malých užitkových vozů na stávajících 310 280. Zhruba o čtvrtinu na necelých 200 tisíc stouplo také množství nákladních aut.
„Aniž k výše uvedenému započteme zvýšenou tranzitní dopravu po komunikacích České republiky, je matematika neúprosná - především dálniční síť v České republice není úměrná počtu registrovaných vozidel a jejich četnějšímu používání,“ dodal Šípek.
Koncem loňského roku připadalo v Česku 7023 osobních aut na jeden kilometr dálnic. Pro srovnání: v Rakousku je to zhruba 2500 vozů, v Německu 3700 a na Slovensku 4500 aut.
SILNIČNÍ SÍŤ V ČESKU | |
---|---|
Dálnice | 563,6 km |
I. třída+rychlostní | 5831 + 322 km |
II. třída | 14 667 km |
III. třída | 34 124 km |
Celkem | 55 509 km |