Podle průzkumu společností Incoma Research a GfK zároveň přibývá i menších prodejen, které se kolem hypermarketů shlukují do rozlehlých nákupních středisek. Vedle 1698 prodejen láká návštěvníky v centrech i 171 restaurací či 17 kin a zábavních zařízení.
Rozšiřování nabídky obchodů a možností, jak si po nákupech zpříjemnit i volný čas, zvyšuje i oblibu hypermarketů mezi zákazníky. Hypermarkety představují hlavní místo nákupu už pro třicet procent českých domácností.
Nejvíce nových hypermarketů v roce 2001 otevřely sítě Hypernova a Kaufland. Plošně nejrozsáhlejším nákupním centrem otevřeným v loňském roce se stal ostravský Shopping Park, nejvíce obchodních jednotek nabídlo návštěvníkům centrum Nový Smíchov v Praze.
V rozložení nákupních center ale existují značné regionální rozdíly. Nejvíce hypermarketů je v Moravskoslezském kraji (21), následuje Ústecký kraj (12), Brněnský kraj (10) a Praha (s Průhonicemi 10). Naopak nejméně hypermarketů má Vysočina a Jihočeský kraj, tedy regiony, ve kterých není tolik velkých měst.
Podle Incomy se rychlá expanze obchodních řetězců už začíná zpomalovat. I přes pokračující výstavbu dalších hypermarketů je zřejmé, že tempo expanze dosáhlo svého vrcholu na přelomu let 2000 a 2001. Letos by se měly otevřít ještě zhruba dvě desítky hypermarketů, především v těch oblastech, kde velká obchodní střediska dosud chybí.