V Nošovicích Hyundai Mobis vyrábí na čtyřech linkách montážní celky předních a...

V Nošovicích Hyundai Mobis vyrábí na čtyřech linkách montážní celky předních a zadních náprav, palubních desek a čelních masek. (20. srpna 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Auta živí v Česku čím dál více lidí, průměrnou mzdu mají 32 tisíc

  • 231
Automobilový průmysl je pro českou ekonomiku čím dál důležitějším zaměstnavatelem. Jen za loňský rok stoupl počet pracovních míst o více než tři procenta. Dobrou zprávou je i fakt, že nejvíce roste počet lidí, kteří se zabývají vývojem aut a dílů do nich. Další místa vznikají i letos.

Údaje o zaměstnanosti v oboru zveřejnilo tento týden Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). To upozorňuje i na trvale vyšší průměrné mzdy v oboru, než je celostátní průměr. Loni si zaměstnanec v automobilovém průmyslu průměrně vydělával necelých 32 tisíc korun měsíčně. To je téměř o čtvrtinu více než v celkovém průmyslu.

Výroba automobilů a dílů u nás loni zaměstnávala 112 877 lidí, skutečné číslo může být ale ještě o dost vyšší. Uvedený počet obsahuje jen údaje za členské firmy AutoSAP a nikoliv například agenturní zaměstnance, které firmy využívají ke krytí výkyvů v poptávce. Jejich počet odhaduje ředitel AutoSAP Antonín Šípek na zhruba pět tisíc. 

Oproti roku 2013 stoupl počet zaměstnanců o 3,27 procenta. „Vývoj zaměstnanosti v jednotlivých firmách byl rozdílný a odvíjel se především od zakázkové náplně firem,“ dodal Šípek. Největší nárůst vykázaly firmy zabývající se výzkumem a vývojem, loni rozšířily počty míst o 4,6 procenta.

Skutečný nárůst může být ještě vyšší, protože často jsou vývojová centra součástí samotných výrobců. Trendem posledních let je postupné přesouvání vývojových činností do Česka, naopak některé jednoduché manuální výroby mizí dál na východ. Za uplynulých 5 let se počet pracovníků ve firmách AutoSAP zvýšil o více než 7 500.

Nadprůměrný plat mají i dělníci

Počty zaměstnanců se ale ještě nedostaly na úroveň před krizí. Důvodem je i to, že řada zaměstnavatelů kvůli větší flexibilitě přešla na agenturní zaměstnávání. To se nelíbí především odborářům. Ti mají v automobilovém průmyslu velmi silné postavení, například v mladoboleslavské Škodě Auto jsou v odborech dvě třetiny zaměstnanců.

Láká Vás nadprůměrný plat?

Najděte si práci v automobilovém průmyslu na jobDNES.cz.

Automobilky mají největší význam hlavně pro Středočeský kraj, kde v oboru pracuje necelá desetina všech tamních zaměstnanců. Výrazně nadprůměrný je podíl oboru i v Libereckém kraji a na Vysočině. 

Firmy v oboru platí lépe, než je celostátní průměr, a to i zaměstnance v dělnických profesích. Loni jejich průměrný plat dosáhl 26 284 korun. 

Automobilový průmysl v Česku zažívá dobré roky, může za to i celoevropské oživení prodeje nových vozů. I proto automobilky dál ohlašují vznik nových pracovních míst. Například Škoda Auto jich slibuje celkem 2 300, především díky rozšíření závodu v Kvasinách. Nabírá i řada velkých dodavatelů.