Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vysoká daň za výluky. Až polovina vlaků měla loni zpoždění

  13:33aktualizováno  13:33
Rekordní investice do české železnice se loni promítly i do počtu zpožděných vlaků a dodržování jízdního řádu. V porovnání s rokem 2014 jezdilo na čas loni podstatně méně vlaků.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Tomáš HájekMAFRA

Vyplývá to z oficiálních statistik Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), které má iDNES.cz k dispozici. Podle nich byla situace nejhorší především v září a říjnu a u mezinárodních vlaků, kdy se počet zpožděných vlaků přiblížil padesáti procentům.

Průměrný ukazatel plnění jízdního řádu za celý rok loni dosáhl 86,82 %, zatímco v roce 2014 to bylo 91,57 %. Velké rozdíly jsou ale především v podílu zpoždění během hlavní stavební sezóny, kdy se průměrné hodnoty zpoždění blížily k 80 %.

PŘEHLEDNĚ: Kde chce stát příští rok stavět silnice a železnice

Jednoznačně nejčastěji zpožděnými vlaky byly loni mezistátní spoje, kterých loni dojelo včas jen kolem 64 %, naopak nejpřesněji jezdily osobní vlaky, včas jich dorazilo do cíle téměř 90 %. Za zpožděný vlak se přitom považuje každý, který má zpoždění delší než pět minut.

„Vyšší výskyt zpoždění vlaků vychází z výlukové činnosti. Je to daň za obrovské množství výluk,“ řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josef Hendrych.

Velká zpoždění u mezinárodních vlaků souvisí i s výlukami v zahraničí, především na Slovensku, odkud si soupravy vozily velké časové prodlevy. V září se navíc přidaly ještě problémy s uprchlíky v Maďarsku, kvůli kterým došlo rovněž k abnormálním potížím vlaků na trase mezi Prahou a Budapeští.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

Ne všechna zpoždění jsou ale způsobena výlukami. Mezi důvody jsou například i problémy dopravců a poruchy jejich souprav či špatná rozhodnutí dispečerů, kteří zpozdí vlak jedoucí včas na úkor jiného.

SŽDC loni rovněž dlouho nechávala některé závady na hlavním koridoru bez opravy, takže tu vlaky musely jet pomaleji a nabíraly zpoždění. Pravidelným zdrojem zpoždění jsou také sebevrazi a řidiči, kteří nerespektují výstražná světla na přejezdech.

Loňský rok zřejmě na dlouhou dobu překoná rekord v objemu investic do železnice, SŽDC loni prostavěla přes 40 miliard korun.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.