Počítače nahradí výpravčí s plácačkami, ti budou jen na menších tratích

  4:02
Počet výpravčích a dalších zaměstnanců pečujících o provoz na české železnici v příštích letech klesne. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce čím dál více řídit provoz na tuzemských tratích centrálně ze dvou míst: Prahy a Přerova. Od prosince totiž startuje projekt Centralizace dispečerských pracovišť, který bude do roku 2020 znamenat konec výpravčích na většině nádraží na hlavních tratích.
Výpravčí na větších tratích budou do roku 2020 minulostí.

Výpravčí na větších tratích budou do roku 2020 minulostí. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Místo nich budou řídit provoz, podobně jako například u letecké dopravy, na dálku dispečeři. "Počet dispečerů bude zhruba o třetinu nižší, než je stávající počet výpravčích," přibližuje náměstek generálního ředitele pro řízení provozu SŽDC Jiří Špička. Výpravčí zůstanou jen na vedlejších tratích, kde se nevyplatí investovat do dálkového zabezpečení, a také na nejdůležitějších nádražích na hlavních tazích. Tam pro případ, že by došlo k poruše centrálního řízení.

SŽDC kvůli tomu plánuje postavit v Praze na Balabence pětipatrovou budovu, ze které bude řídit provoz na české části železnice. Bude v ní dvacet řídicích sálů a jeden výcvikový, předpokládaná cena včetně vybavení je téměř půl miliardy korun. Stavbu chce částečně zaplatit z evropských peněz. Moravskou a slezskou větev budou ovládat dispečeři z Přerova, odkud už dnes dálkově řídí provoz na hlavních koridorech.

Podle Špičky se budou postupně zapojovat stanice a traťové úseky, které již prošly rekonstrukcí a disponují novým zabezpečovacím zařízením. Zbývající tratě však teprve musí úpravou projít, což znamená náklady v řádu miliard korun. Na méně vytížených úsecích by se takové nákladné opatření nevyplatilo, a proto budou mít v ruce stále provoz výpravčí.

Výpravčí bude čekat stěhování

Už v minulosti však některé méně významné tratě zažily rušení míst výpravčích, například na dráze z Liberce do Pardubic v úseku mezi Starou Pakou a Železným Brodem. Dispečeři budou mít na starosti obsluhu zabezpečovacího zařízení na mnohem delších úsecích než dosud – například i na sto kilometrech trati. Z jednoho místa budou dispečeři ovládat nejen návěstidla, ale i výhybky. Do budoucna navíc SŽDC počítá s instalací technologie, která u novějších lokomotiv umožní stroj ovládat z dispečinku, což částečně připomíná provoz na autopilota u letadel.

Na dráze nyní pracuje okolo 4 400 výpravčích. SŽDC neočekává, že nastane jejich masivní propouštění, ale výpravčí postupně odejdou do důchodu a ti nejlepší, kteří zůstanou, přejdou na post dispečerů. "Profesně je post dispečera podstatně výš nad výpravčím, řídí dopravu na mnohem delším úseku než jen na jednom nádraží," dodal Špička. Výpravčí však bude čekat stěhování nebo dojíždění do Prahy.

Počítače mají zlepšit bezpečnost na železnici

Podle šéfa Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši se nedá takový pokrok na železnici zastavit a odboráři neplánují nějaké protesty proti takovým změnám. "Důležité bude, aby se SŽDC patřičně postarala o ty, kteří budou muset odejít, případně jim nabídla jinou pozici," uvedl Pejša. Kromě výpravčích bude potřeba například méně výhybkářů.

Přesun některých úkonů na dálkové řízení by neměl vést k ohrožení bezpečnosti provozu na železnice, spíše naopak. "Určitě je automatizace provozu krokem, který vítáme. V poslední době evidujeme zvýšení počtu nehod zaviněných lidským faktorem," říká Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Podle údajů z výroční zprávy inspekce lidská chyba způsobila loni 27 procent všech nehod na železnici, technická závada 21,7 procenta. Více než polovinu všech nehod způsobují lidé mimo dráhu: hlavně sebevrazi nebo řidiči, kteří nedají přednost na železničním přejezdu.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...