Nové spojení mezi hlavním nádražím a stanicemi v Holešovicích, Libni, Vysočanech a nejstarším Masarykovým nádražím umožní vést na centrální nádraží všechny vlaky dálkové osobní dopravy.
Tím odpadnou například obtížné přestupy mezi Holešovicemi a hlavním nádražím, kde nyní cestující přejíždějí metrem.
Stavba, která přijde zhruba na devět miliard korun, by neměla příliš ovlivnit své okolí. Její páteří budou dva dvoukolejné tunely, které povedou vrchem Vítkov. Jejich celková délka by se měla pohybovat okolo 2,6 kilometrů.
Nová trať vyřadí z provozu jednokolejnou spojku po žižkovském úbočí Vítkova i navazující tunel. Po dokončení stavby odsud zmizí vlaky. "Místo železničních tratí tam budou cyklostezky, je to ideální místo," řekl už dříve pražský radní Miloš Gregar.
S výstavbou by se mělo začít ještě letos. V první etapě se počítá se spojením hlavního nádraží s Vysočany a Holešovicemi. Následovat bude trasa z hlavního nádraží do Libně a poté z Masarykova nádraží do Libně.
Nové spojení naváže na železniční koridor Děčín-Praha-Břeclav. Ten měl být dokončen už před dvěma lety, ale Češi se ho dočkají až letos.