Ročně by se v Číně mohlo podle vedení automobilky vyrobit až 80 tisíc vozů. Na zaměstnanost v mladoboleslavském závodě by to nemělo mít negativní dopad. Alespoň zatím.
"Spíše očekáváme pozitivní efekt, protože mnohé díly se budou dodávat odtud," ujistil po podpisu smlouvy předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig.
Dodal, že je zatím těžké kvantifikovat, kolik lidí bude třeba na potřebné navýšení výroby dílů pro čínskou Shanghai. V budoucnu se ale počítá s tím, že maximum součástí by se mělo kvůli ekonomické výhodnosti vyrábět přímo v Číně, ale nejspíš to nebudou úplně všechny díly.
"Naším cílem je odebírat co možná nejvíce dílů přímo z Číny," potvrdil mluvčí automobilky Jaroslav Černý.
Přesunu výroby do za levnější pracovní silou se obávají i někteří mladoboleslavští zaměstnanci automobilky. "Mluvili o tom i na odborářských schůzích, trochu z toho mají tady lidi strach, že by se to mohlo přesunout tam a tady by propouštěli, ale mě se to snad už nedotkne, za tři roky mám jít do důchodu," doufal jeden z pracovníků mladoboleslavského závodu.
V Číně vyrobená auta by přitom nemusela být určena výhradně pro čínský trh. V současné době se zde prodá přes 2300 aut za rok, kapacita výroby tak mnohonásobně převyšuje prodej.
Výroba by se v Číně měla rozjet v roce 2007 s kapacitou 40 tisíc vozů. "Podle reakcí tamního trhu bychom chtěli výrobu navýšit na 50 až 80 tisíc vozů ročně," upřesnil Wittig.
V současné době se v Číně prodává starší model octavie, vyrábět se zde má nová octavia model limuzína, později zřejmě i model combi. Čínský závod na výrobu škodovek by měl zaměstnat tři až pět tisíc lidí.
S rozšiřováním výroby počítá mladoboleslavská automobilka také na Ukrajině, v Indii, nový závod by mohl vzniknout i v Kazachstánu.
Škoda Octavia II |