Vyplývá to z dat, která zveřejnila ve výroční zprávě Správa železniční dopravní cesty. Státní dopravce podle nich klesal loni jak v ukazateli podle ujetých kilometrů, tak i v hrubých tunových kilometrech.
Podle nich loni podíl ČD Cargo spadl ze 67,97 % na 65,12 % u vlakových kilometrů a z 69,90 % na 66,52 procenta u hrubých tunových kilometrů. Celkově přitom objem zboží na železnici rostl. „Podařilo se zastavit klesající trend výkonů a u obou ukazatelů došlo dokonce k mírnému nárůstu oproti roku 2014. Trvalý pokles v obou ukazatelích však zaznamenává největší dopravce ČD Cargo, jehož podíl na celkových výkonech se opět snížil,“ uvedla SŽDC ve výroční zprávě.
„Výpadek tohoto dopravce však plně výkonově nahradili ostatní dopravci, jejichž celkový podíl oproti roku 2014 vzrostl. Největší nárůst výkonů zaznamenal dopravce Metrans Rail,“ dodává výroční zpráva.
Metrans loni zaznamenal extrémní nárůst podílu z 1,51 na 6,14 % v hrubých tunových kilometrech. Firma, která do Česka jezdí hlavně s kontejnerovými vlaky z německých a nizozemských přístavů, totiž loni skončila spolupráci s ČD Cargo a začala si dopravu zajišťovat sama.
název | podíl hrubých tunových kilometrů 2014 | podíl hrubých tunových kilometrů 2015 |
---|---|---|
ČD Cargo | 69,90 | 66,52 |
AWT | 12,43 | 9,21 |
Metrans Rail | 1,51 | 6,14 |
Unipetrol Doprava | 4,21 | 4,21 |
IDS Cargo | 2,99 | 2,58 |
Rail Cargo Austria | 2,26 | 2,33 |
SD - Kolejová doprava | 1,88 | 1,95 |
LTE | 1,23 | 1,71 |
PKP Cargo | 0,95 | 0,89 |
BF Logistics | 0,94 | 0,98 |
Zdroj: výroční zpráva SŽDC |
ČD Cargo ve své výroční zprávě uvádí konec spolupráce na přepravě kontejnerů Metransu jako jeden z důvodů poklesu. „ČD Cargo muselo čelit značnému konkurenčnímu tlaku se samozřejmým dopadem do jednotkových cen za přepravu,“ uvedlo ČD Cargo.
Jako další důvod poklesu vidí úbytek vozových zásilek. „Ztráta jednotlivých vozových zásilek byla zapříčiněna nízkou cenou nafty a tím vyšší konkurenceschopností silniční dopravy a také nezájmem o přepravu např. železných šrotů, tedy komodity přepravované právě formou jednotlivých vozových zásilek. Výrazný podíl na poklesu přeprav v tomto segmentu nesou i nestejné podmínky zpoplatnění silničních komunikací a železničních tratí,“ uvedl dopravce.
Pokles loni zaznamenal i druhý největší dopravce, Advanced World Transport (AWT). Firmu ovládl polský státní dopravce PKP Cargo. Část zakázek jí sebralo opět ČD Cargo, o část přišla kvůli útlumu přeprav uhlí, především na Ostravsku. Firma se loni propadla do ztráty 136 milionů korun.