Podíl Škody na českém trhu poprvé klesl pod 50 procent

- Českému trhu jednoznačně dominuje Škoda Auto. A to i přesto, že její tržby na domácím trhu loni klesly o sedm procent, na necelých 76 tisíc vozů. Podíl Škody Auto na tuzemském trhu nově prodaných aut tak poprvé klesl pod 50 procent.
Prodej nových osobních vozů v Česku se zvýšil za loňský rok o 3,5 procenta na 146 tisíc aut. Letos Svaz dovozců automobilů očekává růst trhu o minimálně pět procent.
Prodej v ČR (v kusech)
Škoda 75.952
Opel 9562
Volkswagen 8151
Ford 7360
Renault 6952

Pramen: SDA

Ze zahraničních automobilek prodal nejvíce nových vozů Opel (9562 kusů), dále Volkswagen (8151), Ford (7360) a Renault (6952). Dovozci očekávají, že v průběhu dvou až tří let vzroste jejich tržní podíl k hranici 60 procent.

Prodej lehkých užitkových vozů loni meziročně poklesl o 4,7 procenta na 14 948 kusů. Nejprodávanější byly vozy Škoda, následovány značkami Ford, Volkswagen, Peugeot a Citroen.

Prodeje Škody Auto 1999
Země počet vozů nárůst/ pokles v procentech
Česko 75 952 -7,1
Německo 50 250 25,8
Polsko 44 457 33,7
Slovensko 31 451 - 2,4
Velká Británie 23 145 5,2
   : : :
Rusko 1 879 - 74,5
Jugoslávie 1 670 - 36,8
   : : :
Celkem 385 330 6

Pramen: Škoda Auto

Prodej nákladních vozů zaznamenal pokles o osm procent na necelých 6000 vozidel. Nejvíce prodala domácí Avia s odbytem 1441 vozů, což je o 30,7 procenta méně než v roce 1998. Následuje Iveco s 860 vozy (nárůst o 5,1 procenta) a Mercedes Benz s odbytem 1294 nákladních vozů.

Podle zástupců Sdružení automobilového průmyslu bylo letos do Česka dovezo zhruba 160 tisíc ojetých vozů, zatímco předloni to bylo 120 tisíc vozů. Odborníci odhadují, že od roku 1991 bylo do Česka dovezeno přes milion ojetin.

Od 1. ledna tohoto roku začaly platit pro dovoz ojetých vozů přísnější podmínky, takže by nemělo být možné dovézt vůz, který nesplňuje normu Euro 2. S výrobou takových vozů začaly západní automobilky v letech 1994, případně 1995.

Prodeje Škody Auto

rok počet vozů
1995 209 591
1996 261 067
1997 336 334
1998 363 500
1999 385 330

Pramen: Škoda Auto

Oč méně se škodovce dařilo na domácím trhu, o to úspěšnější byla v zahraničí. Hlavním odbytištěm zůstaly západoevropské trhy, kde si vozy Škoda loni zakoupilo přes 192 tisíc zákazníků, tj. o téměř dvanáct procent více než před rokem.

Také střední Evropa (bez ČR) zaznamenala vzestup o 19,4 procenta. Na export směřovaly čtyři z pěti aut vyrobených v mladoboleslavské automobilce.

Podíl Škoda Auto na trhu s novými vozy v západní Evropě dosáhl v loňském roce 1,21 procenta, v roce 1998 to bylo zhruba 1,13 procenta.

Škoda Felicia, zatím nejoblíbenější auto za dobu spolupráce VW a Škody.