Letadlo zatím nelétá, do vzduchu by se mělo ale dostat v polovině letošního roku. "Pak musíme letadlo odzkoušet, získat certifikaci, což může trvat další dva až tři roky. Pokud půjde vše dobře, tak můžeme se sériovou výrobou začít v roce 2013," řekl iDNES.cz šéfkonstruktér letadla EV-55 outback Petr Štěrba, který na vývoji letadla pracuje s týmem 40 až 70 lidí od roku 2004.
Firma by chtěla podle serveru ihned.cz letoun prodávat za zhruba dva miliony dolarů (37 milionů korun) a vyrábět několik desítek kusů ročně.
Letoun je určen těžařům, misionářům i VIP turistům
Zákazníky bude vyhledávat například mezi vojáky, naftaři, ale i mezi turisty, kteří se budou chtít dostat do těžko přístupných míst. Letadlo je totiž schopné převézt devět až čtrnáct lidí či unést až 1 800 kg nákladu. Kabinu připravenou pro cestující jde přitom na celonákladovou verzi přeměnit do půl hodiny.
"Letadlo je určené pro přepravu osob i nákladu v místech s malou dopravní infrastrukturou. Hodí se tak například na přepravu lidí, pošty či vybavení do odlehlých osad. Využít ho mohou také těžaři při lokaci místa nebo misionáři a hodí se dobře i pro humanitární akce," vyjmenovává šéfkonstruktér.
Firma také uvažuje o tom, že pro bohatší soukromou klientelu v případě zájmu vyrobí takzvanou VIP verzi s komfortním interiérem, kterému nebude chybět toaleta, bar, stolky a multimediální systém.
Další fáze: certifikace
Využít ho ale podle Štěrby může dobře také armáda, a to na přepravu vojáků či na průzkumné lety se speciálním vybavením. "Uvažujeme dokonce o tom, že letadlo bude nejdříve certifikováno českou armádou."
Certifikace je nutná k tomu, aby se nový letoun mohl začít sériově vyrábět. Samotný proces certifikace u Evropského úřadu pro bezpečnost v letectví stojí u tohoto letadla podle serveru okolo sedmi milionů korun ročně. Firma proto jedná s investory, kteří by se na projektu podíleli.
Vzhledem k univerzálnímu použití stroje by se budoucí kupci mohli vedle tuzemských zájemců objevit v Jižní Americe, na Aljašce, ve státech bývalého Sovětského svazu, v Asii, Číně či Pacifiku; očekává firma.
Kunovická továrna tak novým letounem navazuje na 40 let starý úspěch legendárního dvoumotorového letadla L-410 Turbolet. Ten poprvé vzlétl v roce 1969 a slavil úspěchy zejména v tehdejším Sovětském svazu.
EV-55 OutbackHlavní technické údaje Zdroj: Evektor, poznámka* platící zatížení(payload) je jiná hodnota než užitečný náklad(usefull load) . Zjednodušeně: "platící zatížení" + "hmotnost posádky" = "užitečné zatížení" |