Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podivná soutěž na železnici. K IT zakázce musí být i stavbyvedoucí

  8:00aktualizováno  8:00
Nezvyklá kritéria stanovila Správa železniční dopravní cesty na některé své zakázky. Za devatenáct milionů hledá dodavatele řídicího systému pro diagnostiku vozidel. Kromě IT specialistů ale po dodavatelích požaduje, aby měli i zaměstnance zcela odlišných profesí, které se zakázkou nesouvisí.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Jedním z požadavků je například funkce stavbyvedoucího nejméně s pětiletou praxí u železničních staveb. Zároveň musí doložit i údaje o autorizaci pro technologická zařízení staveb. Zakázka přitom se stavbami nemá absolutně nic společného, jde čistě o softwarové práce.

Striktní požadavky mohou vyloučit firmy, které nezaměstnávají železniční stavaře. „Je to pro nás naprosto nepochopitelný požadavek,“ říká majitel jedné z firem, která se řídicím systémům dlouhodobě věnuje a chtěla se tendru zúčastnit. Hledá teď proto stavební firmu, která mu dodá papír o poskytnutí stavbyvedoucího, aby se mohl přihlásit.

Podle zadávací dokumentace není v zakázce žádná stavební činnost, přesto je vykazována jako stavební. Tím může ujít pozornosti některých firem z oboru řídicích systémů, protože nemají nastavené filtry na hledání stavebních zakázek. Stejně tak tím SŽDC obešla zákon o veřejných zakázkách. Řídicí systémy jsou považovány za služby a u nich je limit pro vyhlášení otevřeného řízení menší.

SŽDC na zaslané dotazy k zakázce od minulého čtvrtka i přes urgence neodpověděla.

V dokumentaci se o stavební činnosti nemluví

Tip: Veřejné zakázky na dosah

Vyberte si veřejné zakázky z Vašeho oboru podnikání v největší databázi veřejných zakázek v ČR na webu České Zakázky.cz

Na podobné dotazy se ale ptal podle informací na profilu zadavatele i jeden ze zájemců. „Předmětem veřejné zakázky, jak vyplývá ze soupisu prací, je zejména pořízení informačního systému a dodávka související hardwarové a softwarové infrastruktury,“ napsal uchazeč v otázce, o jaké stavební práce se má jednat.

SŽDC odpověděla, že rozsah stavebních prací je v přípravné dokumentaci. Ta ale o žádné stavební činnosti nemluví, chybí jakýkoliv výkaz stavebních výměr. „Vzhledem k charakteru stavby nelze jednoznačně specifikovat umístění stavby,“ uvedla SŽDC v přípravné dokumentaci. V ní je pak popis hardware a software, ale ani slovo o stavebních pracích.

Vypsaná zakázka doplňuje výrazně větší tendr na samotnou diagnostiku vozidel v hodnotě zhruba 440 milionů korun. Vítězové ještě nejsou vyhlášeni. Obě zakázky jsou financované z evropských peněz.

SŽDC letos rozdělí rekordních 36 miliard korun na zakázkách. Práce na železnici je tolik, že se do soutěží hlásí často jen dvě firmy a vysoutěžená cena se prakticky rovná odhadované.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.