Podle čeho vybírají Němci

Napřed St.
Napřed St. Anton, potom Lahti. Dvakrát dva týdny jsme se při obou lyžařských mistrovstvích světa mohli dívat nejenom na nejlepší světové sjezdaře a běžce, ale i na jejich výzbroj. Velcí fanoušci navíc sledují už od listopadu celý seriál Světových pohárů. Do jaké míry nás ovlivňuje to, s jakými lyžemi hvězdy vidíme?

Podobnou otázku si položili v Institutu sportovní publicistiky Vysoké školy sportovní v Kolíně nad Rýnem. Rolf Scholz a Florian Schmidt zjišťovali, jaký vliv mají televizní přenosy ze Světového poháru sjezdařů na rozhodování diváků-zákazníků při výběru lyží v obchodě. Zároveň sledovali u 222 respondentů i další okolnosti, které pořadí při volbě lyží skutečně ovlivňují. Více než devadesát procent dotázaných uvedlo jako zdaleka nejdůležitější radu či doporučení prodavače. Významné je i osobní vyzkoušení a cena. Výsledky průzkumu v Německu však nelze automaticky přenášet do tuzemské reality. Především nelze počítat s tak velkým vlivem přenosů ze závodů, neboť těch je mimo satelitní kanály minimálně a mají menší sledovanost. Mistrovství světa a olympiády jsou čestnými výjimkami. Cena lyží je v Česku podstatně důležitější, naopak důvěra k prodavačům bude nižší. Lyžaři prakticky neznají ztotožnění se s domácím závodníkem-hvězdou. Spekulovat by šlo i o menší roli testů a inzerátů v lyžařských časopisech, neboť jediný tuzemský Skimagazín se nákladem nemůže s oběma německými zdaleka měřit. O to větší roli možná má výtah z každoročního německého velkotestu uveřejňovaný v MF DNES. Dokonce i v Německu, kde sleduje divák své vítězící sjezdařky, vychází vliv jejich výzbroje jako hodně malý. Podle 38 % tázaných zákazníků nemá výzbroj vliv žádný, 44 % přiznává jen malý, 15 % velký a jen tři procenta velmi silný. Podstatně vydatněji působí sportovní hvězdy na prodavače. Velký vliv udává 40 % z nich, průměrný 44 %, velmi silný sedm procent. Zajímavé jsou i výsledky jiného průzkumu. Před několika lety se v německém Institutu výzkumu trendů dotázali: "Instruktor vám doporučí značku XY. Je to pro vás impuls pro její zakoupení?" Ze 621 tázaných odpověděly tři čtvrtiny ne. Poučený zákazník totiž ví, že lyže v obchodě jsou něco zcela jiného než modely, na nichž jezdí hvězdy. Nejlepší lyže tedy nejsou ty, s nimiž vítězí Maier nebo Matt, ale takové, které vyhovují zákazníkovi.

Autor je spolupracovníkem redakce skisports@volny.cz

Podle čeho se řídí zákazníci při koupi lyží

92 % rada prodavače
71 % vyzkoušení na sněhu
47 % cena
38 % testy v časopisech
29 % inzerce v lyžařských časopisech
24 % lyže závodníků
24 % rada přátel a známých
19 % dosud používaná značka
15 % design lyží

Poznámka: Veškeré údaje jsou zaokrouhleny
Pramen: Vysoká škola sportovní, Kolín nad Rýnem