Slavomír Pipa. Šéf inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a

Slavomír Pipa. Šéf inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj říká, že nejčastěji jsou zákazníci klamáni při akcích v super a hypermarketech. Foto: Michal Klíma, MAFRA

Obchodníci šidí. I kontrolory. Vloni to pocítil každý třetí zákazník

  • 25
Super a hypermarkety se předhánějí v tom, jak do svých prodejen přilákat zákazníky. Plná třetina jich však byla v loňském roce právě při slevách ošizena. A pro lidi ve východních Čechách je jen slabá útěcha, že jinde jsou na tom ještě hůř.

"V loňském roce jsme ve východních Čechách objevili porušení předpisů ve více než třetině případů," uvedl Slavomír Pipa, šéf inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj.

Lákadla ve formě slev na cokoli jsou vidět na každém kroku. A nemusí to být jen před Vánocemi nebo po nich. Zejména super a hypermarkety doslova chrlí slevové letáky na zákazníky týden co týden. Ne vždy jsou ale snížené ceny skutečně tak výhodné, jak se na první pohled tváří.

Výsledky kontrol zaměřených na slevy mluví jasně. Ze 498 kontrol byli spotřebitelé ve 174 případech ošizeni. "Za tyto přestupky jsme udělili pokuty ve výši 600 tisíc korun," dodal Pipa.

Klamání "akcemi" není výjimkou

Nejčastěji jsou zákazníci klamáni při akcích v super a hypermarketech. Žádnou výjimkou nejsou případy, kdy řetězce cenu krátkodobě razantně zvýší a poté ji o stejnou částku "sníží" na cenu původní. To se týká především potravin a drogistického zboží.

Mezi potravinami obchodníci obvykle šidí zákazníky při prodeji uzenin a uzenářských výrobků, ryb a produktů z nich, nebo mléčných výrobků, zejména sýrů. "V jednom z kontrolních nákupů se nám například sešly předražený sýr Scarmoza Bianca, Losos norský balený, jogurt Cremosso, Klobása maďarská papriková, Tuňáková pomazánka, Vepřové párečky s bylinkami a Selská pečeně," uvádí výčet ředitel.