Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Masér pod lavinou nadávek pracuje zdarma, slevový web ho podvedl

  • 392
Bohužel kosmetický balíček, který jste si zaplatila, nedostanete, protože portál se slevami Deallx zkrachoval a firma nám nezaplatila... Takto někde vypadá situace po pádu dalšího z internetových portálů s akčními slevami. Někteří obchodníci ale tak pevné nervy nemají a služby lidem poskytují zdarma.

Pražský městský soud poslal slevový portál Deallx do konkurzu v pátek. Firma stačila za rok a pět měsíců nasekat dluhy přes 9 milionů korun. Společnostem, které na webu inzerovaly, i zákazníkům portálu začala plynout třicetidenní lhůta na přihlášení pohledávek. Zatím se o peníze hlásí jen dva.

Jozef Tarasovič, majitel masážního salonu v Praze, mezi nimi zatím není. Teď spíš zápasí s návalem desítek klientů, kteří přicházejí s poukázkou na masáž za akční cenu 249 korun. Poté, co Deallx zkrachoval, se snažil lidem vysvětlit, že nedostal zaplaceno, a podle uzavřené smlouvy tedy nemusí službu poskytnout. To ale nikoho nezajímalo. Praxe je navíc obvykle taková, že odpovědnost nese poskytovatel služby.

"Nadávali mi do kreténů, takže jsem rozhodl, že je pro klid duše vezmu zadarmo," vypráví Tarasovič. Pokud to jde, alespoň se s klienty domlouvá, že namísto původní hodiny a půl se doba masáže zkrátí na 40 minut, tedy nejkratší možný čas. Podnikatel prostřednictvím Deallx prodal slevové poukázky na masáže za 27 tisíc korun, už se však smiřuje s tím, že peníze nikdy neuvidí. Deallx kromě Česka působí i v Rakousku, Německu, Polsku, Turecku a Maďarsku. Ve všech zemích mimo Maďarsko ale firma odpojila internetové stránky. Telefonáty padají do hlasové schránky.

Nejistotu po krachu serveru řeší smlouva

"Slyšel jsem, že spousta firem, které nedostaly zaplaceno jako já, tak zákazníky ani nebere. U mě tedy mohou být rádi," dodal muž, který se před podpisem smlouvy se zástupci portálu nechal přesvědčit o tom, jak firma v Evropě expanduje. Podmínky byly dohodnuty tak, že z každého prodaného kuponu si slevový portál strhne provizi, ze zbytku pak 75 procent zašle do dvaceti dnů a čtvrtinu po skončení platnosti kuponů, v tomto případě tedy po půl roce.

Selský rozum říká, že zákazníci, kteří si službu na internetu zakoupí, mají automaticky nárok na její plnění u poskytovatele. Někdy je ale praxe jiná. Problém se může vyskytnout tam, kde vztah slevowebu a firmy nefunguje na bázi takzvané zprostředkovatelské smlouvy.

"Záleží to na obchodních podmínkách daného slevového portálu. Ten velmi často vystupuje jako zprostředkovatel, tudíž krachem slevového serveru nezaniká nárok zákazníka na čerpání služby. Zákazník má kupon, zaplatil ho, a tudíž má nárok na čerpání služby," vysvětluje Tomáš Čupr, majitel největšího portálu Slevomat.cz.

Odhaduje, že na bázi zprostředkovatelské smlouvy v Česku funguje devět z deseti slevových portálů. V současnosti je jich na trhu okolo 120 a na rozdíl od boomu v minulých letech jejich počet klesá.

Zprostředkovatelská smlouva je ale dvojsečná. Může nastat také opačná situace, kdy je slevový portál zprostředkovatelem a zkrachuje naopak firma, kde zákazník službu uplatňuje. Potom slevový portál nenese odpovědnost. "Měli jsme případ s hotelem Savoy, který zkrachoval ve Špindlerově Mlýně. I když jsme byli zprostředkovateli, škodu jsme uhradili, přestože jsme k tomu neměli právní povinnost," dodal Čupr.

V insolvenčním řízení přihlásilo u Deallx zatím pohledávku za téměř 25 tisíc korun kadeřnictví v pražské Francouzské ulici a žena z Benešova, které Salon La Strada odmítl poskytnout kadeřnický balíček za poukázku v akční ceně 499 korun. Salon to odůvodnil tím, že nedostal zaplaceno.

Jedinou jednatelkou Deallx v ČR je Eva Famfulová, ostatní tři jednatelé uvedení v obchodním rejstříku jsou Rakušané nebo Češi ve Vídni.