Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Západní značky si z Česka dělají outlet, říká budoucí král hraček

  5:00aktualizováno  5:00
Pronajal si budovu bývalé banky v centru Prahy a buduje v ní největší hračkářství v Evropě. Otvírat by mělo v dubnu. Navíc pod tradiční britskou značkou Hamleys. Bude to to nejlepší, co kdo v regionu kdy v této oblasti postavil, slibuje Pavel Čmelík.

Pavel Čmelík si pronajal budovu bývalé banky v centru Prahy a buduje v ní tradiční britské hračkářství Hamleys. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Jak vás vůbec napadlo hračkářství? Vždyť do té doby jste se zaměřoval hlavně na luxusnější značky oblečení. Máte rád hračky?
Tím to není. Je to součástí naší dlouhodobé vize. Budujeme moderní maloobchodní společnost. Tím myslíme obchody, které zákazníkům nabídnou to samé, co špičky na západě. A nejde jen o hračku samotnou, ale i o celkový servis.

Pavel Čmelík (38)

Rodák z Chrudimi se nejdříve vyučil mechanikem elektronických zařízení, později vystudoval techniku na univerzitě v Plzni.

Má také MBA ze Středoevropské univerzity v Budapešti. V roce 2000 vyrazil do Austrálie, kde rozvážel housky a učil se anglicky.

Po návratu do Evropy začínal jako manažer v společnosti s rychloobrátkovým zbožím Procter & Gamble. Následovala štace v bance Morgan Stanley v Londýně. Poté pracoval v poradenských společnostech Deloitte & Touche a Arthur D. Little.

V roce 2012 v Praze zakládá maloobchodní společnost Inexad, která do Česka přivedla britské značky T.M. Lewin, Barker a čerstvě také hračkářství Hamleys. Ve volném čase rád cestuje.

Stále zde totiž funguje smutná tradice, že si západní značky z Česka dělají takový outlet. To, co neprodají doma, pak posílají sem a vydávají to za nové zboží. U nás nic takového nepřichází v úvahu. Naši partneři po nás chtějí držet servis jako na západě a my po nich zase aktuální zboží.

Ale proč zrovna obří obchod pro děti?Doteď jsme si pokryli převážně mužské zákazníky a rozhlíželi jsme se po dalších oblastech. A napadlo nás, že by bylo dobré udělat něco pro děti. Děti jsou jeden z nejdůležitějších faktorů života všech lidí. A děti i rodiče jistě ocení kvalitní produkty západní úrovně. Značku Hamleys znám léta a přesně zapadá do tohoto pojetí. Česká republika si určitě takovýto typ obchodu zaslouží.

Jak těžké bylo získat licenci na nejstarší značku hračkářství?
Určitě nám pomohlo, že se zaměřujeme na britské značky. Už máme reference. Znají T.M. Lewin i Barker, takže mohli posoudit, jak dodržujeme standardy. Pochopili, že dokážeme splnit jejich představy.

Takže vy jste si koupili licenci, ale veškeré investice jdou za vámi?
Máme koupenou licenci na pět zemí: Česko, Slovensko, Polsko, Rakousko a Maďarsko. Je to klasický franšízový kontrakt. Investice jsou naše a mateřská společnost v Londýně dohlíží, abychom dodržovali jejich standard z hlediska designu, kvality služeb i zboží.

O jak velkou investici půjde?
Na takhle velké hračkářství o šesti tisících metrech na světové úrovni je potřeba přes 100 milionů korun. Licenci do toho nepočítám. Ta sice není levná, ale tím, že je na pět zemí a na neurčitý počet obchodů, to není tak hrozné.

Už teď tedy plánujete další obchody tohoto typu v Česku, ale i v dalších zemích?
Hamleys celosvětové staví tři typy obchodů. Něco, čemu říká vlajková loď. To je od 1500 do 2500 metrů čtverečních. Záleží na zemi a prostorech. Pak mají střední velikost obchodů, které mají něco mezi 400 a 1000 metrů. Poslední koncept jsou takzvané „travel store“ obchody, které můžete mít na letištích, na nádražích, nebo v menších rezortech. Ty mají kolem sta metrů. Tento velký pražský projekt bereme jako vlajkový obchod pro celý region, nepočítáme, že bychom podobný stavěli v některých z dalších zemí.

Počítáte tedy s budováním všech třech variant obchodů?
Ano, jejich rozložení je klíčové pro celkovou ziskovost projektu.

Takže třeba s tou střední velikostí půjdete do českých obchodní center?
Určitě ano, nicméně nechceme mít desítky obchodů v jedné zemi. Rádi bychom u každého typu obchodu drželi exkluzivitu, aby to bylo zajímavé pro naše partnery. Počítám, že bychom v obchodních centrech v Praze měli třeba jen jeden obchod. Vedle toho bychom ale chtěli být na letišti a zajímavá určitě budou další velká česká města. Podobný formát bychom chtěli aplikovat i v dalších zemích.

Celkem to tedy bude maximálně do 20 obchodů?
Asi tak. Ale byznys se vyvíjí, takže to za pár let může být jinak. Trh se hodně konsoliduje, děje se na něm hodně věcí. Může se třeba stát, že si v budoucnu třeba v Polsku přikoupíme nějaký řetězec. Ale není to aktuální.

Na trhu vznikla asi nejsilnější skupina hračkářství, když se majetkově spojil český Sparkys a Bambule. Je to pro vás velká konkurence?
Někdo, kdo má přes miliardu obrat, určitě bude konkurencí. Ale nemyslím, že by jeden měl žít na úkor druhého. Tuzemský pětimiliardový trh s hračkami je určitě dost velký, aby se na něm uživilo několik velkých hráčů.

Sám ale označujete příchod Hamleys za revoluci na trhu. V čem, kromě velikosti obchodu, bude spočívat?
Náš obchod by měl zároveň fungovat jako takový menší Legoland. Bude kombinovat obchod s hračkami a vlastnosti zábavního parku. Bude to nejlepší, co kdo v regionu kdy v této oblasti postavil. Věříme, že když jednou za rok rodina s dětmi v Brně, Ostravě, či jinde vyrazí na výlet do Prahy, tak kromě do ZOO, či na Hrad zamíří také k nám. Všichni pracují na zlepšování vzhledu svých obchodů, přesto věřím, že ten „wow“ efekt u dětí bude u nás několikanásobně větší, než u konkurence. Už kvůli těm vysokým investicím, které zaručují, že obchod bude něco skutečně ojedinělého.

Co z pohledu zboží? To, že Česko funguje jako outlet pro západní firmy, jak jste sám řekl, si dokážu představit u oblečení, určitě u jídla, ale u hraček jsem tento pocit nikdy neměl. Máte opačný pocit?
Částečně ano. Někteří obchodníci si nakupují hračky půl roku, rok dopředu od západních dodavatelů v rámci výprodeje. Když nemáte za sebou mezinárodního hráče, tak k vám absolutní novinky vždycky dorazí později.

Neplatí to tolik třeba o Legu, ale je zde spousta dalších produktů, kde to tak funguje. Dnes je na trhu hodně světových firem, které designují hračky, a ti vždy nejdříve osloví velké obchodníky. I díky tomu u nás novinky budou mít zákazníci na pultech ve stejnou dobu, jako ti v Londýně.

Upřímně se ale nebavíme o 90 procentech hraček. Půjde opravdu spíše o několik exkluzivních věcí, které ale budou tvořit rozdíl mezi naším sortimentem a tím v běžných obchodech. Dnes je těžké přijít do hračkářství a vidět něco, co jinde neuvidíte. Zboží je všude podobné. V tomto ohledu bychom chtěli přinést změnu.

Je nějaký typ zboží, který je pro Hamleys typický? Má nějakou specialitu?
Určitě. 30 až 40 procent hraček je pod privátní značkou Hamleys. Ty se dělí na dvě skupiny . První skupinou jsou značky, které jsou známé, má je konkurence, jen vy k nim přidáváte nějaké vlastní prvky, příslušenství, máte to ve vlastní krabici, pod vlastní značkou.

Dnes jsou třeba velmi populární létací drony. Všichni je nabízí, všichni je mají. Ten pod značkou Hamleys ale nabízí něco navíc, létá líp, má lepší funkce. Druhou částí jsou výrobky, na které má Hamleys exkluzivitu. Jde o desítky produktů, ale zatím bych neprozrazoval o jaké. Byl bych rád, aby zákazníci u nás našli nějaká překvapení.

Hračkářský obr Hamleys otevře v dubnu v centru Prahy třípatrovou prodejnu

Podobu projektu už máte? Jak bude obchod vypadat?
Pracujeme na tom. Dělají na tom tři skupiny lidí - architekti Hamleys, kteří řeší základní logiku uspořádání zboží. Pak firma, která se zabývá tou zábavní částí. A přímo naši projektanti. Mělo by tam být také nějaké občerstvení a kavárna.

Kam se vaše retailová skupina může ještě rozkročit? Jednáte už o dalších značkách?
Určitě to není poslední značka, kterou bychom sem chtěli přivést. Máme různé myšlenky, ale zatím asi nemá cenu o tom teď mluvit. Cesta od toho, že se vám něco líbí, až po získání licence, je hodně dlouhá.

Alespoň zkuste naznačit o jakém sortimentu přemýšlíte?
Nyní máme pěkný produkt pro muže, tedy košile a boty. Budeme mít skvělý produkt pro děti. Takže je jasné, že nám chybí něco pro ženy. Byznys s dámským oblečením je velmi složitý. Nejde jen o velkou konkurenci, ale i o to, že ženy mají s nadsázkou řečeno multidimenziální tělo. Je těžké najít produkt, který by seděl velké mase žen najednou.

Když deset můžu přijde do T.M. Lewin pro košili, tak vám garantuji, že devět z nich odejde s košilí. U žen bych jako obchodník byl spokojený s tím, kdyby si z deseti vybraly čtyři. Ženy jsou náročnější na svůj vzhled. Vymyslet pro ně nový úspěšný koncept je těžké.

Kdo za firmou vlastně stojí? Jde už docela o velké peníze, kdo vaše nápady financuje?
Financování máme rozložené mezi privátní investory a banky. Já jsem spíše manažer.

Je firma zisková?
Byli jsme v zisku první rok, pak dva roky ne. Důvodem jsou zejména investice. Maloobchod zde navíc výrazně přidusil krok ČNB, kdy oslabila korunu. To byla velká brzda. Zisk v tuto chvíli pro nás není zásadním ukazatelem.

Začínal jste v Procter and Gamble, to byla si velká škola i pro vás současný byznys, že?
Určitě. Pracoval jsem v Budapešti. Dalo mi to zejména vhled do obchodních vztahů. Hlavně mezi dodavateli a řetězci. To je opravdu síla. Musíte pochopit, že v tomto světě se nedá nikomu moc věřit, je třeba budovat důvěru ve vztazích postupně. Jedině tak uspějete.

Fotogalerie

Jak hledáte lidi do obchodů?
Zkušenosti z lokálního prostředí jsou u nás spíše nevýhodou. Chceme nějaké nezdeformované lidi, kteří mají chuť dělat věci jinak. Spíše řešíme charakter člověka, všechno ostatní jsme jej schopni naučit. Kdybychom spoléhali na odborníky na lokální trh, tak vlastně přiznáme, že zdejší trh je na skvělé úrovni. To si ale nemyslíme, a proto sem přicházíme s našimi obchody.

V Česku je v tomto oboru příznačná velká fluktuace lidí, čemuž asi odpovídá i úroveň služeb. Není to i pro vás problém?
V Praze je reálně nulová nezaměstnanost. To se pochopitelně odráží na lidech, které se k vám hlásí. Věřím, že jsem na špičce v oboru z hlediska platů. Platíme mzdy oficiálně, platíme daně a pojištění. To zní jako samozřejmost, ale divil byste se, že u mnoha obchodníků to tak zdaleka není. Důkazem je, že lidé, kteří se k vám hlásí, automaticky vyjednávají v čisté mzdě, nikdy v hrubé, protože nemají představu, v jakých relacích se pohybuje.

Kolik máte lidí celkově ve firmě?
Na centrále je nás deset. Na našich obchodech T.M. Lewin a Barker dalších zhruba 30 lidí. Na Hamleys chceme mít dalších 70 lidí. Takže od jara nás bude celkem asi 110.

Předpokládám, že asi nejste odborník na hračky a jejich trendy. Kdo to bude vás a vaše lidi učit?
To, co je trendy v hračkách, řeší obří tým v Londýně, který má třeba sto lidí. Na hračkách je krásné, že je jedno, jestli máte dítě v Česku, v Británii nebo v Pákistánu. Děti jsou všude stejné, vidí stejné filmy, mají často stejné hrdiny, stejný styl zábavy. Tohle máme dobře pokryté.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.