Šperky značky Tous zdobily i zpěvačku Kylie Minogue.

Šperky značky Tous zdobily i zpěvačku Kylie Minogue. | foto: Profimedia.cz

Španělské sestry mají cíl: lidový luxus. Své manžely do firmy nepustí

  • 7
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Alba, Rosa, Marta a Laura. Když spolu sedí u stolu a něco vysvětlují, překřikují se, skáčou si do řeči, živě gestikulují, mluví všechny najednou. Na sobě mají plno šperků a módních doplňků, které mají společného jmenovatele: všechny pocházejí z továren šperkařství Tous, díky kterému se z nich staly španělské podnikatelky roku.

Ze začátku jim pomáhali i manželé, to se však neosvědčilo. Čtyři sestry z rodiny Tous Oriol tuto značku proslavily daleko za hranicemi rodného Katalánska. I díky tomu se staly ve Španělsku podnikatelkami roku. Sestry rozvíjejí rodinný byznys, od jehož zrodu uplyne za tři roky sto let. Právě v roce 1920 totiž jejich prarodiče otevřeli malé hodinářství.

Z malého obchůdku v městečku Manresa nedaleko Barcelony postupem času vznikla celosvětová síť více než 550 obchodů ve více než 50 zemích. A sestry neskrývají velké ambice - během pěti let chtějí počet rozšířit na osm stovek.

EY Podnikatel roku 2017

Růst chtějí i v Česku, kde mají zatím jediný obchod v obchodním centru na Černém Mostě. „Do konce příštího roku bychom v Česku chtěli otevřít další čtyři nebo pět obchodů. Nejspíš v Praze, ale koukáme se i na jiná města,“ říká Alba Tous Oriol, která rodinné firmě od roku 2008 šéfuje.

Ačkoliv ve firmě předtím pracovala takřka 25 let, velení od rodičů převzala v ten nejméně vhodný okamžik. „Dovedete si představit, jaké to bylo, když přišla finanční krize. Předtím jsme rostli o třicet čtyřicet procent ročně a najednou přišel pokles o deset procent,“ říká. Ale společně se sestrami se z toho rychle otřepaly.

Tržby nyní dosahují téměř čtyř set milionů eur a Alba říká, že během pěti let by je ráda zdvojnásobila. „Chceme šperky,demokratizovat‘, chceme nabídnout luxus dostupný každému. Ale zároveň používat kvalitní materiály, zlato a stříbro,“ vysvětluje Alba.

Španělky z rodiny Tous Oriol vedou síť 550 klenotnictví po celém světě. Do pěti let jich chtějí mít osm set.

Rozumná cena. Známé tváře

„Ceny šperků se pohybují od 50 eur do tří tisíc, průměrná cena činí asi sto eur,“ dodává její sestra Rosa, která je viceprezidentkou Tous. Prodeje - stejně jako u jiných značek - mají podpořit slavné tváře, značka Tous proto nyní spolupracuje s americkou herečkou Gwyneth Paltrow. Šperky značky Tous zdobily i zpěvačku Kylie Minogue.

A také rozšířený sortiment. „Vždy hledáme něco, co se se šperky vzájemně doplňuje. Začaly jsme s koženými kabelkami, pak jsme přidaly oblečení, módní doplňky a parfémy. Myslíme, že to pomáhá budovat značku,“ říká Alba. Ze tří čtvrtin se však na tržbách společnosti nadále podílejí šperky, přičemž většina z nich se vyrábí ve Španělsku.

Přestože je pro firmu stále klíčová ruční práce, ani výrobě šperků se nevyhnuly inovace. Pro modelování se třeba používají 3D tiskárny. „Zaměstnáváme řadu designérů a nejsou to jen šperkaři. Máme tři, kteří předtím pracovali v automobilovém průmyslu. Znají ty mašiny,“ říká Marta, která má na starosti vývoj.

Všechny čtyři pak tvrdí, že se o šperky zajímaly odmalička a rodiče je ani nemuseli přemlouvat, aby se do rodinného byznysu zapojily. „Už když jsme byly malé, rády jsme chodily do dílny i do prodejny. Navíc se doma o špercích neustále mluvilo,“ vypravuje Alba. Během studií stála každé léto za pokladnou a totéž absolvovala před Vánocemi.

A jak se spolu sestry, z nichž každá vystudovala jiný obor, domluví? „Když jsme byly mladší, bylo to obtížnější. Ale postupně jsme se naučily spolupracovat - každá z nás se věnuje něčemu jinému,“ vysvětluje Rosa. Každé ráno se scházejí u kávy a řeší rodinný byznys. „Někdy to trvá deset minut, někdy dvě hodiny. Někdy uděláme strategické rozhodnutí, jindy se bavíme o dětech,“ dodává.

„Ze začátku u nás pracovali i manželé některých z nás, ale moc to nefungovalo. Teď máme pravidlo, že manžele do firmy nepustíme,“ směje se Alba.

A děti se do firmy zapojují? „Zatím jsou malé. Byly bychom rády, kdyby se do toho pustily, ale učíme je, aby se rozhodly, co budou chtít dělat. Nenutíme je, aby pracovaly u nás,“ dodává.