Podnikavců ubývá a podnikatelům se podle jejich vlastního vnímání daří čím dál hůře. A to je paradoxně jeden z důvodů, proč česká společnost začala mít podnikatele raději.
Někteří lidé mají dokonce pocit, že přibývá serióznějších podnikatelů. Zhruba 53 procent lidí nyní říká, že vztah k podnikatelům mají pozitivní. "Západně od našich hranic je slovo podnikatel jako každé jiné. U nás má každý na podnikatele názor a mnohdy je předpojatost zasloužená," podotýká Martin Souček z agentury g82, která udělala průzkum mezi 300 obyvateli a 110 podnikateli pro poradenskou společnost Ernst & Young (E&Y).
Nominujte Podnikatele rokuPokud znáte podnikatele, který by si za svou práci zasloužil mimořádné uznání, přihlaste ho do mezinárodní soutěže |
Tento průzkum se provádí teprve krátce. Pro srovnání se však dají využít výsledky Globálního podnikatelského monitoru ve 42 zemích, které v roce 2007 zveřejnila Vysoká škola ekonomická. V něm jen 48 procent Čechů souhlasilo s tím, že úspěšní podnikatelé mají i dobrou pověst. Tuzemští podnikatelé tak dopadli nejhůře.
Jejich špatná pověst byla jedním z důvodů, proč E&Y už před 12 lety v tuzemsku zahájila soutěž Podnikatel roku. "Země potřebuje vzory, které dávají slovu podnikatel ten správný význam a zlepší názor na podnikání," říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka E&Y ČR.
Hlavní cenu si odnesl naposledy Jannis Samaras, spolumajitel Kofoly, rok předtím bratři Walachové z Wallmarku, výrobci vitaminů a doplňků stravy, nebo Eduard Kučera, spoluzakladatel firmy Alwill Software, která vyvíjí antivirový program avast!.
Pozor! Podniká
Přes tyto pozitivní vzory analytik Souček, sám podnikatel, dodává, že si stále desetina lidí při slově podnikatel "vybaví krvelačné pojmy jako: grázl, se kterým nemá smysl se zaplétat". Připomíná, že do roku 1989 byli všichni jen zaměstnanci, a tak se na podnikatele hledělo s podezřením.
Byla to však zábava, vzpomíná stavební inženýr Martin Vohryzek, který po revoluci s designérem a učitelem z fakulty Jiřím Votrubou vymyslel a nechal vytisknout dvě stě pohlednic s motivem Prague Revolution ’89. Přinesl je v batohu do knihkupectví v centru Prahy a čekal. Za dva dny byly vyprodané.
"S čímkoliv jste začali, všechno mělo úspěch," hodnotí Vohryzek, který pak s Votrubou založil firmu na originální české suvenýry Fun Explosive. Jsou to stovky věcí jako trička, magnety, hrnky, knihy o Kafkovi či plakáty. Dnes mají deset obchodů a už to není taková legrace, i když o nich natáčela i televize CNN. Obrat jim ze 30 milionů spadl za pět let na dvacet.
"Na kusy prodáváme více, ale ziskovost jde dolů. Posílila koruna a turisté, kteří jezdí, nemají moc peněz. Dříve jsme prodávali tričko za 300 korun a zaměstnancům platili kolem osmi tisíc, dnes je triko za 250, platy i ceny energií rostou, obchody už musíte vyhřívat i chladit a i nájmy jsou vyšší," dodává.