Zleva majitel firmy GZ Media Zdeněk Pelc, vedoucí partnerka společnosti EY...

Zleva majitel firmy GZ Media Zdeněk Pelc, vedoucí partnerka společnosti EY Magdalena Souček a Pelcův syn Zdeněk. | foto: Martin Petříček, MF DNES

Výrobce vinylů Pelc bojuje v Monaku o titul světového Podnikatele roku

  • 13
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - V Monaku ve čtvrtek startuje finále prestižní soutěže EY Podnikatel roku. Porota bude vybírat mezi 55 kandidáty z celého světa, Česko zastupuje majitel výrobce vinylů GZ Media Zdeněk Pelc. V předchozích ročnících soutěže, která se koná pošestnácté, dosud nikdo z Česka neuspěl. Vítěz bude znám v sobotu.

Pelc, kterého v Monaku doprovází syn Zdeněk, je jedním z nejdéle sloužících šéfů v tuzemské firmě. Loděnická společnost, kde se desky lisují už od 50. let minulého století, dokázala naskočit na novou vlnu zájmu o analogový poslech hudby.

Firma se zaměřuje nejen na rozmnožování záznamu zvuku, obrazu či software, ale také na rozsáhlou polygrafickou výrobu. Pod Pelcovým vedením se dostala na titulní strany předních světových deníků a desky si v GZ Media nechávají vyrábět proslulé kapely jako U2 nebo Rolling Stones.

Kromě hudebních nosičů firma vyrábí třeba i obaly na prvotřídní skotskou whisky nebo na vyhlášené francouzské parfémy. Nejdůležitějšími trhy jsou pro společnost USA, Francie a Anglie. Pelc navíc nechce zůstat jen v Česku, ale rozšiřuje výrobu i do zahraničí.

Od tradice k biotechnologiím

V přímořském knížectví však na něj čeká ostrá konkurence. Zastoupeny jsou zde firmy z řady oborů, hodně z nich však reprezentuje „novou ekonomiku“. Ať už jde o podniky, které působí v oblasti biotechnologií či vyspělého výzkumu, nebo v oboru informačních či digitálních technologií.

Jako příklad může posloužit Fin Ilkka Paananen, který spoluzaložil herní studio Supercell, či irští bratři John a Patrick Collisonovi, zakladatelé platební brány Stripe. O titul se ale ucházejí také firmy z tradičních odvětví, jako je například výroba hraček.

Sedmičlenná porota, složená z národních vítězů předchozích ročníků soutěže, hodnotí jednotlivé kandidáty podle finančních výsledků, ale také například podnikatelského ducha. Velkou úlohu hraje i potenciál přicházet s novými přístupy.

Loňským vítězem se stal Francouz Mohed Altrad. Porotu zaujal dojemným příběhem chudého beduínského chlapce ze Sýrie, který uspěl ve Francii, kde vybudoval přední lešenářskou firmu. Česko zastupoval majitel tužkárny Koh-i-noor Vlastislav Bříza.

Podle studie, kterou poradenská společnosti EY provedla mezi 2 700 podnikateli z celého světa, převládá optimismus ohledně budoucího vývoje ekonomiky. Padesát devět procent podnikatelů plánuje letos nabírat nové zaměstnance, loni se přitom k tomuto kroku chystalo pouze 47 procent firem. Ochota brát nové zaměstnance je mezi menšími podnikateli zhruba dvojnásobná ve srovnání s velkými korporacemi.

27. března 2009